بالصور - لن تصدقوا جمال ابنة صلاح عبدلله... وصدمة حول عملها!

صلاح عبدلله,دينا صلاح عبد لله,مصر,عائلات المشاهير

22 يناير 2017

لفتت دنيا صلاح عبد الله، ابنة الممثل صلاح عبد الله، الأنظار اليها والى جمالها وذكائها، بعدمما اشتكت من أنها لا تجد عملاً، على الرغم من كونها خريجة كلية الإعلام منذ 6 سنوات ومن قسم الإذاعة والتليفزيون، لكنها لم تعمل إلا شهرين فقط كمذيعة في قناة "الحياة الفضائية".


وكتبت في تدوينة طويلة على حسابها في "فيسبوك": "عندي 27 سنة.. متخرجة من كلية الإعلام قسم إذاعة وتليفزيون بتقدير عام جيد جدا.. مشروع تخرجي فيلم دوكيو دراما مدته 25 دقيقة أخرجته وكتبته وشاركت في مونتاچ والتصوير وتعبت جدا فيه (...)".

وأضافت: "أيوة أنا اسمي دنيا صلاح عبد الله بنت الفنان صلاح عبدالله وليا الشرف وفخورة جدًا جدًا بأبوية ووجوده في حياتي نعمة من نعم ربنا عليا وحب الناس ليه بيسعد قلبي.. بس أنا مش صلاح عبد الله يا ناس، أنا إنسانة عايزة يبقي ليا كيان وقيمه في الحياة ومش المفروض ولا من الطبيعي أجبر أبويه على أي حاجة يعملها مقابل إني أخد فرصه واشتغل وأصلًا دا حقي".

وختمت: "كمان لما فكروا يعملوا نقابة للإعلاميين بيتكلموا في الشروط عن كل الناس إلا خريجي الإعلام.. وإن لازم اللي يلتحق بالنقابه يكون أشتغل في مجال الإعلام معرفش كام سنه خبرة..طب إزاي؟؟! هو في حد أتاح لي فرصة اشتغل أصلا !!!علشان يبقي عندي سنين خبرة وممارسة؟؟!!! ايه الظلم دا؟؟؟!!!! أنا من حقي يكون ليا نقابة.. من حقي التحق بيها".