بالفيديو - أشرف سيف يكشف أسراراً جديدة عن والده وحيد سيف... وهذا رأيه بمحمد رمضان

القاهرة – "لها" 08 مايو 2023

بعد غياب عن الساحة الفنية لأكثر من 15 عاماً، عاد الفنان أشرف سيف نجل الفنان الراحل وحيد سيف للظهور الإعلامي من خلال حلوله ضيفاً على برنامج "واحد من الناس" الذي يقدّمه الإعلامي عمرو الليثي على قناة "الحياة".


وكشف أشرف خلال اللقاء عن تفاصيل الأيام الأخيرة في حياة والده، مؤكداً أنه كان يعاني بسبب جحود الوسط الفني، كما كشف عن رأيه في عدد من الفنانين. إذ قال: "وحيد سيف لما كان بصحته كان كريم جداً ويودّ أصحابه كلهم، ويسأل عنهم ولو حد مرض يروح له ويقف جنبه، ولما بابا مرض قعد في البيت اتفاجئ إن مفيش حد بيسأل عليه ودي تعّبته نفسياً، وفعلاً صرف كل فلوسه على مرضه".

وأضاف: "وحيد سيف في مرضه الأخير قبل الوفاة وفي أشد حزنه كان دايماً يبص لصورته مع السادات لما كرَّمه ويقول الحمد لله، كل اللي في الصورة ماتوا مفضلش إلا أنا وأحلى حاجة كانت فيه إنه كان عنده رضا، ويقول دايماً الحمد لله، وكنت بقول له موهبتك أكبر بكتير من اللي وصلت له فيقول لي الحمد لله".

وعن رأيه في أفضل نجوم الكوميديا في الوقت الحالي، قال أشرف سيف: "أبرز الفنانين الكوميديان اللي بيعجبني أداؤهم التمثيلي: كريم عبد العزيز وأحمد مكي وماجد الكدواني".

وعن رأيه في الفنان محمد رمضان، علّق قائلاً: "مبعرفش أفصل حياة الفنان عن فنه، ولازم يبقى قدوة فبشوف إن تصرفاته الشخصية مش كويسة ومش بحب شخصيته وهو مش قدوة".

وعن أفضل الفنانات بالنسبة إليه، أوضح قائلاً: "بتعجبني هند صبري ولكن بتعجيني أوي دنيا سمير غانم في الكوميديا والتراجيديا وهي موهوبة ومعجونة فن، وعمي سمير غانم ثلاثي أضواء المسرح بدأ هو وبابا وحيد سيف والدكتور عادل ناصيف وعمل الفرقة في الإسكندرية ومكنش لسه فيه جورج سيدهم".

وأضاف: "أنا دلوقتي عندي فرح ونور وعمر، بنتي فرح الكبيرة عندها 22 سنة ونور 19 سنة وعمر 13 سنة، وأنا بربيهم زي ما أمي ربتني لإنها كانت ست عظيمة وغرست فيا احترامي لنفسي وللآخرين وصلة الرحم وإزاي أبقى مسؤول وده بحاول أوصّله لولادي، وبابا كان حنيّن وكريم وملتزم جداً".