تطوّر جديد في علاقة نجم "ذا فويس" ونصر محروس بعد أزمة اعتزاله

القاهرة – "لها" 13 مايو 2023

بعد أخذ وجذب واتهامات متبادلة بين نجم ذا فويس الفنان الشاب خالد الفايد، الذي أعلن اعتزاله الغناء من ناحية والمنتج هاني محروس، من ناحية أخرى، أعلن الفايد انتهاء الأزمة بينهما وذلك بعد تصاعد الخلاف واتهام الفايد لمحروس بتهديده بسبب اعتزاله الغناء بعد إمضائه عقدًا بشرط جزائي، وهو ما جعله يسافر خارج مصر خوفًا من التهديدات بالحبس في حال عدم سداد قيمة الشرط الجزائي.

وكتب الفايد في منشور عبر حسابه بموقع "فيسبوك": "الموضوع بيني وبين أستاذ هاني محروس اتحل، وإن شاء الله مفيش أي حاجة، وشكرا جدا للأستاذ هاني إنه تفهّم الوضع وقال مفيش حاجة خلاص ومش هعمل أي حاجة، وربنا يقدم الخير، وإن شاء الله أكون في مصر خلال أيام".

وأضاف: "وشكرًا بجد إن صوتي وصل للمسؤولين، ولقينا حل مع الأستاذ هاني محروس، وحصل خير يا شباب، وأنا خلاص همسح البوستات اللي فاتت".

وتابع الفايد: "ادعوا لي ربنا يثبتني على طريق الحق، وإن شاء الله في مصر لما أنزل بيتي مفتوح لأي حد من أهلي وحبايبي اللي وقفوا جمبي ودعموني، وإن شاء الله أسجل القرآن الكريم كامل بصوتي قريبا وأنزله عندي، الحمد لله رب العالمين، والله بحبكم في الله ويشهد الله علي ما في قلبي من محبة ليكم".

وكان خالد الفايد قد كشف تفاصيل أزمته مع المنتج هاني محروس، مشيرًا إلى أنه سافر خارج مصر خوفًا من تهديداته له بعد اعتزاله الغناء كونه كان ملتزمًا معه بعقد وشرط جزائي ولم يلتزم بالمدة المحددة بالعقد.

وقال في تصريحات صحافية: "مضيت عقدًا مع الشركة التابعة للمنتج هاني محروس، وبعد اعتزالي تلقيت تهديدات من هاني محروس، بعدها بيومين مشيت من مصر لما جالي رسائل تهديد منه".

وتابع: "أنا في كرب علشان عاوز أعبد ربنا في سلام وصمت ومش عاوز ترند، وعاوز ربنا يوفقني أعبده في صمت وبس، ومش عارف أقرب من ربنا في بلدي مصر اللي هي بلدي الإسلامية، ومش عارف أصلي فيها من التهديدات ولا عارف أمارس عبادتي من القلق والخوف والتوتر ومش عارف أوصف لكم بمر بإيه، ولما هددني خدت بعضي ومشيت من مصر لأني مش هقدر أعيش في بلد مهدد فيه بالحبس".