انهيار ميار الببلاوي بسبب برنامجها

القاهرة – "لها" 05 مارس 2024

كشفت الفنانة والإعلامية ميار الببلاوي عبر حسابها الخاص في "فيسبوك" عن حزنها الشديد وقهرها بسبب إلغاء برنامجها الديني لشهر رمضان المقبل. 

وكتبت ميار قائلة: "بجد حزنت من قلبى رمضان شهر الدين بلا دين، قدّر الله وما شاء فعل. اتقهرت من قلبى وأفوّض أمرى إلى الله، إن الله بصير بالعباد.. أحياناً بيكون القرار صعب أوي بس لازم لحفظ الكرامة ادعولي آه يا أمي محتجالك". وأضافت: "بحبّكم أوي ومقدّرة زعلكم عليا ربنا يخليكم ليا كلكم بس سامحونى لأني تعبانة جداً ومش قادرة أتكلم".

يُذكر أن ميار الببلاوي أثارت جدلاً قبل فترة بسبب تصريحات لها كذبّت فيها براءة الفنانة وفاء مكي في قضية تعذيب الخادمتين الصغيرتين، حيث أكدت أن وفاء مكي (كاذبة) وأنها فعلاً عذّبت الخادمتين، متعجبةً من دفاع الأخيرة عن نفسها وتأكيد براءتها.

وكتبت ميار منشوراً عبر حسابها الشخصي في "فيسبوك"، قالت فيه: "اللهم لك الحمد ربنا ظهر الحقيقة من شاهد عيان، وكده أنا كنت بأنّب ضميري على الفاضي، سؤال إيه اللي بتعمليه ده يا وفاء؟ أنا قلت إن في موقف حصل لكن كده اتحسمت كفاية بقى، ملقتيش حد تدوسي عليه غيري وتمثلي البراءة، أو علشان أنا مش بتاجر بالموضوع ورافضة أتهم بأني بجري ورا تريند، وأفضل ألف معاكم على القنوات والمواقع بالشكل المستفز دا".