بالفيديو - نوال الزغبي تردّ على أسئلة محرجة.. وهذا ما قالته عن رصيدها وإنجابها توأم كفيف

القاهرة - "لها" 22 يناير 2022


حلت الفنانة نوال الزغبي، ضيفة على الإعلامية أسما إبراهيم في برنامجها حبر سري المذاع عبر شاشة القاهرة والناس، حيث تحدثت نوال الزغبي عن قصة حبها وهي طفلة في المدرسة، بجانب الرد على الشائعات المنتشرة، وقصة تعرضها للتسمم بتبير من إحدى الفنانات في أحد مطاعم سوريا، ومقارنة الجمهور شعبيتها بشعبية مواطنتها إليسا في مصر.

قالت نوال: "لم أتعرض للتسمم في فندق بسوريا، والفندق ملهوش دعوة بالموضوع؛ لأن مأكلتش وكنت حاسة بالأعراض من وأنا في بيروت في الطريق إلى سوريا، ولم يكن تسمماً".

وواصلت: أنا معنديش أعداء، وزمان كنت بتضايق من الشائعات، دلوقتي بقيت متفهمة أكتر لأني فنانة، وطول ما أنت فنان ومشهور هتطلع عليك العديد من الشائعات.

وتحدثت عن حق ابنتها في اتخاذ قراراتها، مشيرة إلى أنها أم متفهمة وحنونة، بجانب الحديث عن الشائعة التي انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي حول حملها بتوأم فاقد للبصر، قائلة: "بنتي عايشة بيني وبين والدها، وهي بقت كبيرة خلاص ومش بأثر عليها أو أجبرها على حاجة، وبقت 18 سنة وبتختار عايزة تعمل إيه وهي اللي بتختار تقعد مع مين".

وواصلت: وممكن تقعد يوم عندي ويوم مع والدها مفيش مشكلة، وأنا أم حنونة وبهتم جداً بأولادي لدرجة إنهم بينزعجوا من كتر ما بهتم بيهم، وبقعد معاهم ونتفرج على فيلم ونتكلم وأعملهم أكل بنفسي وبنتي مش مهتمة بالغناء والتمثيل وبتحب الموضة جداً".

وأضافت: "أنا متعتي إني أكون أم وآخد بالي من الأولاد وهي مسئولية كبيرة بس أنا اللي اخترت المسئولية دي، ولم تأخذ مني أي حاجة ومضيعتش عليا فرص بالعكس، وإنتي لما بتحبي حاجة بتحسي إن عمرها ما هتتأثر بالسلب في حياتك، وأنا مش مستنية أي رد جميل من أي حد".

وكشفت عن أكتر شائعة سببت لها أذى نفسي، وهي شائعة الحمل بتوأم فاقد للبصر، موضحة أن من يطلق هذه الشائعات مريض نفسي من الدرجة الأولى.

وعن شائعة ارتباطها بالفنان وائل كفوري وأنها تسببت في طلاقه، قالت إنها أول مرة تعلم بهذه الشائعة، مضيفة: "لم أرتبط بوائل كفوري، أنا بموت فيه كصديق، وأول مرة أسمع الشائعة دي وأنا مليش دعوة بموضوع طلاقه كله".

وتابعت: "وائل كفوري صديق بس مش أكتر، والناس لما بتحب اتنين مع بعض في أي عمل فني بيتمنوا إنهم يتربطوا في الواقع، وأنا بحبه كصديق مش كحبيب، والموضوع كله صداقة فقط".

وأضافت: "أنا أعشق حياة العزوبية، ومش هتجوز تاني خلاص؛ لأني بحب الحرية".


وتحدثت عن أغنية "مين حبيبي أنا"، التي تعاونت فيها مع وائل كفوري، موضحة أنها لم تشعر بمرور 25 سنة منذ طرح الأغنية، وقالت مازحة: "أغنية مين حبيبي أنا فات عليها 25 سنة إزاي وأنا عمري 23 سنة بس".

وعن مقارنة شعبيتها بشعبية مواطنتها إليسا في مصر قالت: "إليسا فنانة كبيرة ومحبوبة وليها جمهور، وأنا مبقتش أشغل نفسي بالمقارنات؛ لأن دا رزق مكتوب لكل واحد، لكن لو فيه حفلة لإليسا وحفلة ليا في مصر، جمهوري هيكون أكبر، ومفيش فنان بيتكلم عن نفسه".

وتابعت نوال الزغبي: "أول حب في حياتي وأنا طفلة بالمدرسة عندي 15 سنة وكان فيه بينا مكالمات واعترفلي بحبه وساعتها أنا اعترفتله".