منة فضالي: "قررتُ تبنّي طفل لكنه مات قبل إنجاز الأوراق..."

القاهرة – "لها" 11 فبراير 2022

كشفت الفنانة منة فضالي في منشور عبر حسابها في "فيسبوك"، تفاصيل حالة الطفل الرضيع الذي تخلّت عنه أمه بعد ولادته في أحد مستشفيات الفيوم، مشيرةً إلى أن إحدى الممرضات حاولت أن تتكفل به؛ لكن زوجها هدّدها بالطلاق، لتأخذه شقيقة العاملة في منزلها وتتولى تربيته ومعالجته؛ بعدما وجدت أنه يعاني اليرقان.

وأوضحت منة فضالي أنها طلبت من العاملة في منزلها جلب الطفل إليها كي تتبناه هي لأنها تتمنى أن يكون لديها طفل، وبالفعل بدأت في إنجاز الأوراق الرسمية الخاصة بالتبني، لكنها فوجئت بوفاة الطفل، وهو ما أصابها بحزن شديد.


ونشرت منة صورة للطفل الرضيع وعلّقت عليها قائلةً: "الولد ده اتولد من ٥ أيام أمه خلفته في مستشفى في الفيوم وقالتلهم أنا مش عاوزاه ارموه في الشارع، الممرضة صعب عليها خدتو تربيه جوزها قالها تبقي طالق مني لو الولد ده فضل في البيت راحت مرجّعاه المستشفى تاني".

وأضافت: "واحدة تانية بتشتغل معايا في البيت أختها أخدتو تربيه سافرت الفيوم وأخدت الولد وودتو لدكتور طلع عنده الصفيرة بتقولي النهاردة قولتلها هاتيه أنا حتبناه لأني نفسي يبقى عندي طفل من شوية بتكلم أختها قالتلها الولد مات بعد ما ابتديت آخد إجراءات التبني. مش قادرة أوصفلكم حالتي حقيقي ولا أوصف كرهي للست اللي خلّفت حتة لحمة ورمتها وراحت تشوف نفسها، جالها قلب إزاي ترمي ضناها مهما كانت ظروفها، ابنها ضناها، إزاي في أمهات بالقذارة دي بس يعلم ربنا إني كنت حخليه أحسن حد في الدنيا، مش الأم اللي بتخلف الأم اللي بتربّي".

واختتمت منة فضالي منشورها قائلة: "أنا بكتب البوست ده لأني فعلاً موجوعة من قلبي وكنت فرحانة إني حاخد الولد بس ربّنا مش رايد، ربّنا يرحمك برحمتو وحسبي الله ونِعم الوكيل في الست دي ربّنا ينتقم منها أشد انتقام د إحنا الحيوان بيصعب علينا فما بالكم بطفل ملوش أي ذنب غير إن واحدة معندهاش قلب ولا ضمير رمتو؟!".