بالفيديو - كريم الحسيني يكشف سبب بيعه المشروبات

القاهرة – "لها" 21 فبراير 2022

نشر الفنان الشاب كريم الحسيني مقطع فيديو ظهر فيه داخل سيارته وهو يعلّق على الجدل الذي أُثير حوله أخيراً في الوسط الفني، بعد إعلانه عن افتتاح مشروع جديد، وهو بيع المشروبات الساخنة بواسطة سيارة متنقلة في الشوارع.

وقال كريم الحسيني في مقطع الفيديو: "أشكر الفنانين والناس على مشاعركم النبيلة، وعلى تقديم المساعدة لي، ولكن أحمد الله لأن الله ستر وضعي المادي، ولكني لجأت لذلك المشروع كي لا أضطر للمشاركة في أعمال دون المستوى لا أرضى عنها، وفي نهاية المطاف تُحسب في مشواري الفني".

وأضاف: "لم أحصل على عمل درامي أشارك به في رمضان 2022، لذا قررت أن أفتتح مشروعاً جديداً لا علاقة له بالفن، كأي فنان يفتتح مشروعاً جديداً مثل المقاهي أو المطاعم، ولعل مشروع بيع المشروبات الساخنة في الشارع مخاطره أقل، لذا فكرت في افتتاحه، لأنه قد يخاطر الإنسان بافتتاح مقهى جديد ويفشل المشروع... بشكر كل الناس اللي فكرت في حاجة خير زي دي، والناس اللي دعمتني وكانوا فخورين بيا، وناس كتير قالت كان نفسها تفتح المشروع بس مكسوفين، وأنا مش مكسوف الحمد لله الشغل مش عيب، واعمل اللي أنت عايزه وخليك متمسك بحلمك، واللي يخليك متمسك بحلمك، وحالياً أنا على ذمة مسرحية "زقاق المدق"، ومبسوط بيها جداً وهنكمل في العيد تاني إن شاء الله".

واختتم كريم الحسيني حديثه قائلاً: "عندي عرض أمر تكليف مشروع من 2018، وهنلف بيه قنا والمنيا ومحافظات تاني، ومبسوط أوي إن العرض ده راجع، وكل الناس اللي حوالينا عارفين إن موظفي مسرح الدولة بيشتغلوا حباً بالمسرح، وبنصرف فلوس كتير أكتر من اللي إحنا بناخده؛ لأننا هنعمل حاجة هتأثر في الناس بعد ما نمشي، وبشكركم على مشاعركم النبيلة".

لمشاهدة المقطع إضغط هنا