بالفيديو - إلهام شاهين تفتح خزائن أسرارها في "حبر سري"

القاهرة - "لها" 27 فبراير 2022

حلت الفنانة إلهام شاهين ضيفة على برنامج "حبر سري"، الذي تقدمه الإعلامية أسماء إبراهيم عبر شاشة قناة "القاهرة والناس"، حيث فتحت خزائن أسرارها وكشفت رأيها في عدة أمور منها إعلان الفنانة آثار الحكيم اعتزالها الفن وتفرغها للعبادة، ورأيها في التبرع للجمعيات الخيرية، وحقيقة ندمها على إجهاض نفسها وعدم الإنجاب، وغيرها من الأسرار الشخصية والفنية.


قالت إلهام إنها لم تندم على عدم إنجابها، مشيرة إلى أنها من اختارت هذا القرار بنفسها، كونها ترى أنها لم تستطع تحمل مسؤولية طفل، لافتة إلى أنها لم تفكر في التبني مطلقًا ولم تتمن الإنجاب يومًا ما.

وأضافت: "مسؤولية أنا مش قدها ماخلفتش خوفًا من المسؤولية ومش ندمانة أبدًا على إجهاض نفسي".

وأشارت إلى أنها قد تلعب دور الأمومة في حياة أبناء شقيقتها، من خلال نصائحها، أما في حال تعبهم فلا تستطيع التصرف وتهرب على الفور، موضحة: "بعرف أكون أم لولاد أختي في النصائح وقت اللعب لكن أول ما يتعبوا ما تلاقنيش ما قدرش ولا أستحمل وبخاف عليهم بزيادة ودنيتي بتدمر".

وأوضحت أنها من الممكن أن تكون أمًّا لأي شخص: "الأمومة مش سن لكن الأمومة عطاء وحب الخير لابنك أكتر من نفسك، وأنا ممكن أكون أم للجميع من خلال حب الخير لكل اللي حواليا لإخواتي وصحابي والناس كلها الأمومة عطاء".

وأكدت أنها كانت شخصية خجولة جدًا، وتغيرت شخصيتها بشكل كبير بسبب عملها في الفن منذ الصغر واعتمادها على نفسها.

مضيفة: "لما كبرت بقيت مواجهة أوي، وكل تاريخ حياتي مافيهوش حاجة أتكسف فيها ويسمونني القطار وبدخل في أي حد وشخصيتي اتغيرت".

وأوضحت: "قبل ما أدخل الفن كنت تربية راهبات وعلمونا بروتوكولات في التعامل مع الحياة، بالإضافة إني كنت منطوية وبخاف من الناس والمجتمع وكنت رافضة الأكل وآخد الأكل وأحطه في الدرج وكنت رفيعة جدًا وأخدت خرز البقر عشان أتخن".


وعن سبب تغير شخصيتها، قالت: الفن وشغلي في سن صغيرة واعتمادي على نفسي ودخولي في معارك قوية بدري، جعل شخصيتي أقوى وإلا كنت هضيع، لأني كنت ضعيفة وبنهار وطول الوقت بعيط".

وأكدت: "لكن طول عمري باخد حقي ومش بسكت لحد واللي بيدوس لي على طرف بدخل فيه مابيهمنيش، وده بسبب أسلوب التربية، اتعودت إني آخد حقي ووالدي هو اللي علمني ده لأنه خريج حقوق وصريح بشكل قوي والعيلة كلها بتخاف منه وبتعمله ألف حساب، عشان كده بقيت صريحة وواضحة ومش بعرف أكدب ولو كدبت وشي يحمر عشان كده قررت ما أكذبش طول حياتي عشان ما تحطش في الموقف ده ولحد السن ده مش بعرف أكدب.


وعن رأيها في اعتزال الفنانة آثار الحكيم التمثيل، أبدت إلهام شاهين استنكارها من الإعلان عن ذلك مؤخرًا رغم أنها معتزلة منذ أكثر من 20 عامًا.

وقالت: "آثار معتزلة من أكتر من 20 سنة وهي السنين اللي فاتت دي ماكنش عندها وقت تصلي وتصوم اللي عاوز ينسحب بينسحب في هدوء مش لازم يعلن وفي فنانين عملوا كده كتير زي شادية اختفت بعد اعتزالها".

وأضافت: "اللي بيشرح أسباب اعتزاله وغيره، طيب أنت دخلت الفن ليه ما دام مش محترم المهنة"، وتابعت كلامها: "هو أنت ما كنتيش متفرغة للعبادة طول العشرين سنة، مالوش لازمة ولا معنى الإعلان دلوقتي لكن الكلام اللي اتنشر صح".

وأكدت أنها لم تفكر في الاعتزال نهائيًا، مردفة: "بحب الفن بجنون مش بحب حاجة تانية غيره هو متعتي في الحياة ويارب ما اضطرش للاعتزال بسبب مرض أو أي حاجة تانية تمنعني".

وقالت إنها لن تتبرع بثروتها للأعمال الخيرية وستكتفي بالتبرع بأعضائها، مشيرة إلى أن لديها ورثة وعائلة ستترك لهم ثروتها.

كما أوضحت في الوقت نفسه أن ثروتها ضعيفة وخسرت معظمها في الإنتاج: "ماكتبش ثروتي لحد وأنا ثروتي ضعيفة كل فلوسي صرفتها على الإنتاج وخسرتها وعندي عيلة محتاجين".

وأشارت إلى أنها ستتبرع بأعضائها كصدقة جارية بعد مماتها، مضيفة: "سجلت في الشهر العقاري فيديو صوت وصورة.

وأكدت أن التبرع بالأعضاء يساهم في خدمة البشرية، وجميع الدول المتحضرة لديها هذا القانون، مضيفة: "إحنا بننقذ أرواح ناس من الألم، والناس اللي بيقولوا حلال وحرام كل الشيوخ قالوا ده حلال وصدقة جارية وعمل خير، واسألوا الشيخ خالد الجندي وسعد الهلالي والدكتور سلومة وكلهم شيوخ أجلاء.