زوج منة عرفة يهدّد بمقاضاة أشرف زكي لهذا السبب!؟

القاهرة – "لها" 28 فبراير 2022

انتقد الدكتور أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، الفنان محمود المهدي زوج الفنانة منة عرفة، بعدما هاجم الفنانة إلهام شاهين، قائلاً: "لن نترك أحداً يهين فناناً وينال من سمعة الناس... واحد نكرة كاتب على نفسه فنان بيشتم فنانة كبيرة... وبقوله أنت منتحل صفة فنان، مفيش فنان أيها النكرة قليل الأدب... بقينا مادة ثرية لكل من يبحث عن الشهرة"... ليردّ عليه المهدي قائلاً: "معلش والله أنا نكرة بس راجل الحمد لله وعندي وش واحد مش فنان وطبال هي الأصوات دي فين لما الفنان محمد صبحي اتشتم عيني عينك ولا عشان أنا معنديش رز".

وأعلن المهدي أنه سيتخذ الإجراءات القانونية ضد نقيب المهن التمثيلية، بعدما وصفه بالنكرة، وكتب عبر حسابه الشخصي في "إنستغرام": "هيتم أخذ الإجراءات القانونية من شخص مفروض قدوة للفن والممثلين ومفيش حد فوق القانون، وللأسف مافيش حد هيقف معايا في ده عشان المصلحة... بس الحمد لله الأهم من كل ده ربنا معايا، وعمري ما هسكت لما أشوف حاجة غلط".

يُذكر أن محمود المهدي كان قد أبدى استياءه من العادات السائدة في المجتمع المصري حالياً، بالقول: "بجد الزمن دا الرجولة بقت عيب تقريباً والناس بقت عايزة الواحد يكون ديوث أو يرفع أرايل، بس والله اتربينا على الرجولة وكلمة الحق وأننا منخافش غير من اللي خلقنا والحمد لله إننا اتربينا على كدا".