نجوى فؤاد تعلن إصابتها بهذا المرض

القاهرة – "لها" 14 مارس 2022

أكدت الفنانة نجوى فؤاد، في تصريحات صحافية أنها أصيبت الفترة الماضية بانزلاق غضروفي، أعاقها عن الحركة، وذلك بعد تعرضها لحادثة نُقلت على أثرها إلى المستشفى، وهي حالياً ترتاح في المنزل، وتخضع لجلسات العلاج الطبيعي كي تتمكن من العودة الى حياتها الطبيعية، مطالبة جمهورها بالدعاء لها بالشفاء العاجل. إذ قالت: "عندي انزلاق، ومش بقدر أتحرك، يا دوب بدخل الحمام بس، واللي بتساعدني سيدة شغالة معايا بقالها سنين، محدش بيسأل عليا من الوسط الفني، كله مشغول بالأعمال الرمضانية".

وأضافت: "أشرف زكي مبيسألش عليا، يمكن علشان الموضوع مش محتاج جراحة أو مش مشكلة كبيرة، والفنانة فيفي عبده آخر مرة سألت عليا من سنة، وانشغلت بأعمالها الرمضانية، وعدم سؤالهم؛ مش مأثر على حالتي النفسية، لأن كل واحد مشغول في أعماله".

وعن تفاصيل حالتها الصحية، قالت: "عملت عدة جلسات علاج طبيعي، ويبقالي 15 جلسة، وباخد حقن مسكنة، دعواتكم...".

وكانت الفنانة منة جلال قد نشرت عبر حسابها الخاص في "إنستغرام" مقطع فيديو جمعها بالفنانة الكبيرة نجوى فؤاد في منزلها، وقد تغيّرت ملامحها وبدت عليها بوضوح علامات التقدّم في السنّ، حيث أبدت استياءها من الوسط الفني لنكران الجميل وعدم السؤال عنها باستثناء ثلاثة أشخاص... إذ قالت نجوى خلال الفيديو: "اللي بيسأل عليا في الوسط الفني منة جلال أولاً، سعيدة جلال، ونبيلة عبيد لن أنسى لها مواقفها معي أبداً... لما حتى بيكون عندنا حاجة بكلّم النقيب ولما سمير صبري تعب كلّمته وقولتله إن سمير تعب ونقلوه المستشفى. مفيش حد في الوسط بيسأل على حد خالص ليه؟ حرام مش عشاني أنا عشانا كلنا وإحنا اللي بنحب بعض وبنجري ورا بعض وبنتمنى السعادة لبعض وحبّوا بعض هتلاقوا الخير".