بالفيديو – إلهام شاهين تتحدث عن الزواج وتكشف حقيقة خلافاتها مع النجوم

القاهرة – "لها" 04 أبريل 2022

خلال استضافتها في الجزء الثاني من برنامج "العرّافة" الذي تقدّمه الإعلامية بسمة وهبة على قناة "المحور"، انفعلت الفنانة إلهام شاهين على "شيخ العرافين"، بعدما زعم أن الفنان الكبير عادل إمام غضب منها بسبب حصولها على جائزة عن فيلم "الهلفوت"... قائلةًً: "عادل إمام أكبر من أي جوائز، مزعلش مني، دا إحنا حبايب وبموت فيه. "الزعيم" ده أستاذ الأساتذة، انتو جايين تخرّفوا، ده أكبر نجم في مصر، جايزة إيه اللي يزعل منها".

وأضافت: "شاركت مع عادل إمام في فيلم "رمضان فوق البركان"، وقالي أنتِ ليه قبلتِ الدور ده؟! فقلت له لو هعدي قدام الكاميرا عشان أنت فيها، أنا موافقة، فقالي إن إمكانياتي قوية وعملت دور قوي في "الهلفوت"، لكن ده عادل إمام... أنا بعشق عادل إمام، بس بقالي فترة مبكلمهوش، لأنه مبيردش على حد في التليفونات، وآخر مرة التقينا، كان في سحور ابنه أو زوج بنته، عمله في رمضان الماضي".


وأكدت إلهام شاهين أنها تدعم الكاتب إبراهيم عيسى في محنته، مشيرة إلى أنه شخص مثقف ومستنير، ويخاطب عقلها، حيث قالت: "بحب اللي يخاطب عقلي ويقنعني، ميقوليش مسلّمات كده وخلاص... إبراهيم عيسى شخص مثقف ومستنير، ولا يقصد أي إساءة أو تجريح للدين".

وعن سر تفضيلها الزواج ممن يكبرونها في السنّ، قالت: "عشان أنا بحب العقل الكبير والشخص الناضج، ولما تزوجت في العشرينيات كنت أحب أن يكون الرجل في الخمسينيات". وأضافت: "بحب عقل الراجل وإنه يبقى قوي ومسؤول وناضج وأعمله حساب، وعشان كده لم أنجذب إلا للرجل الخمسينين عندما كنت في العشرينيات".

واعترفت أنها تعيش قصة حب بالقول: "طول عمري بحب ومبعرفش أعيش من غير قصة حب... عموماً أنا مبحبش العيال الصغيرة وأحب الراجل الناضج المستقر الهادئ والمفكر، أما الشاب الصغير فيفتقر إلى هذه الأشياء... أنا مش عايزة راجل صغير أتنطط معاه وأروح الديسكو، أنا مش بتاعة الكلام ده، لكن أنا بحب أقعد قعدة رومانسية".

وأكدت أنها لم تتشاجر أو تختلف مع الفنانة نادية الجندي بسبب فيلم "الرغبة"، مشيرة إلى أنها تحترمها على المستويين المهني والشخصي، وتجمعهما علاقة صداقة. إذ قالت: "كانت زعلانة إن متحطش لقب "نجمة الجماهير" على الأفيش، رغم إني مليش دخل في الموضوع، وده شغل المنتج والمخرج".

وأضافت: "اسمها كان مكتوب قبل اسمي، ورغم ذلك كانت معترضة وترغب في أن يسبق اسمها لقب "نجمة الجماهير"... أنا مكنتش معترضة، وأنا مالي! عمري ما أتطاول عليها، وأقول أنا عاوزة اسمي يبقى قبلها، هي قبلي ولها احترامها، لكن اللي عرفته بعد كده إنها كانت متضايقة بسبب لقبها، لكن حصل زعل بعد كده لما قالت كلام مش لطيف بسبب فوزي بجائزة أفضل ممثلة، عن مشاركتي في الفيلم... لكن دلوقتي بقينا أصحاب".

وكشفت إلهام شاهين أنها كانت قد حررت محضراً ضد الفنانة فيفي عبده بسبب أفيشات بعض الأفلام، وحدث بينهما خلاف دام شهرين بسبب هذا الأمر، ولكنهما تصالحتا بعدما حصلت إلهام على حقوقها القانونية، التي نص عليها عقد العمل".