الهجوم على عبير الشرقاوي بعد انتقادها مسلسل "بطلوع الروح" وهي تردّ

القاهرة - "لها" 25 أبريل 2022

هجوم حاد وانتقادات كثيرة تعرضت لها الفنانة المعتزلة عبير الشرقاوي ابنة المخرج الكبير الراحل جلال الشرقاوي بعد انتقادها مسلسل "بطلوع الروح" الذي تخوض به كل من منة شلبي وإلهام شاهين سباق الدراما الرمضاني.

وكانت عبير قد كتبت عبر حسابها الشخصي على "فيسبوك"، قائلةً: "أسرة مسلسل الهبل بطلوع الروح... التناول غبي مش معقولة نطلع الناس بتوع داعش خاينين وبيرتشوا وبيشربوا خمرة.. دول ناس بيعتبروا نفسهم مجاهدين في سبيل الله، ومستعدين للموت في أي لحظة".

وأضافت: "إحنا عارفين إنهم على باطل آه، بس هما مش عارفين هما بيعتبروا نفسهم المسلم الحق، وأي حد جانبهم مسلم ناقص فمش معقولة نطلعهم بيشربوا خمرة إيه الهبل ده، بقى معقولة البطل إللي بيعتبر نفسه مجاهد عنده غزوة تاني يوم، وممكن يتقتل وهو عارف كده يروح يجيب خمرة ويشرب هو ومراته.. ارحمونا يا هبل.. خسارة الفلوس والله".

وردّت عبير الشرقاوي على تلك الانتقادات موضحةً وجهة نظرها في الانتقادات التي وجهتها لأسرة مسلسل "بطلوع الروح"، كاتبة على "فيسبوك": "اللي مفهمش كلامي أو مش عايز يفهمه عشان يرقص شوية في التريند، داعش فئة ضالة مضللة ولكن أغلبهم لا يعتقدون ذلك في أنفسهم، بل يعتقدون أنهم مسلمون حق". وتابعت: "عندما يقتلون يظنون أنهم يقتلون في سبيل الله إن ثوابهم على هذا القتل هو الجنة، هنا تكمن المشكلة، لأن عندهم اعتقاد إن اللي يعملوه ده دين الحق، وعشان كده، هما خطرين جدًا جدًا، على أي مجتمع يعيشون فيه".