بالفيديو - عمرو مصطفى: "لا فضل لعمرو دياب عليّ"

القاهرة – "لها" 29 أبريل 2022

خلال استضافته في الجزء الثاني من حلقته ببرنامج "حبر سري" الذي تقدّمه الإعلامية أسما إبراهيم على قناة "القاهرة والناس"، كشف الملحن عمرو مصطفى سبب خلافه مع عمرو دياب، وأنكر جميله لناحية تقديمه الى الوسط الفني، مشيراً إلى أن صاحب الفضل عليه هو الملحن الكبير عادل عمر، وعامر منيب، ومجهوده في صناعة النجوم.


وقال عمرو مصطفى: "قبل عامر منيب وعادل عمر لتقديمي الى المطربين، كان مجهودي في صناعة الأغاني، أنا الموسيقى باخدها مثل ابني وأنا أستثمر في ابني، وأنا عملت مطربين كتير من غير ذكر أسماء". وأضاف: "بالنسبة لي المطربين زي بعض مفيش حد مهم، شغلي هو المهم، أنا لم أبع العشرة اللي بيني وبين عمرو دياب، ولو أتكلم عن العشرة، هو لم يعزّيني في وفاة والدتي، وأمي دايماً كانت توصّيني بالاهتمام بنفسي".


وكشف عمرو مصطفى أن والدته أوصته قبل وفاتها بعدم العمل مع المطربين الذين تخلّوا عنه وكانوا أنانيين في التعامل معه، موضحاً أنه كان يجب الاستماع إليها ويعمل بنصائحها. إذ قال: "بعد وفاة أمي حسيت إني كنت لازم اسمع كلامها اللي قالته لي ومكنتش بعمل معظمه وتوصياتها ليا في شغلي وهنفذ كل كلامها".


وانهار عمرو مصطفى في البكاء، قائلاً: "كل اللي هعمله الفترة الجاية تنفيذ وصية أمي ورايح أعمل لها عمرة وكانت أجمل حاجة في حياتي، ومشواري الفني اللي جاي هيبقى قوي أوي، ولما بفتكر أمي بتعب وكانت بتنصحني مشتغلش مع ناس معينة وأنا هفضل أعمل الخير لكن لناس تستاهل الخير ده ولازم اللي أعمل له الخير هو كمان يعمل خير قدامه".

وعن علاقته بـ"تريند" الفنانة الإنكليزية إميليا كلارك، قال إن لا دخل له بالشائعات التي انتشرت حول تغيير كلارك صورة صفحتها الشخصية على "فيسبوك"، وأن "الأكاونت" ليس لها... مؤكداً: "مليش في كلام التريند والسوشيال ميديا، وأنا مش محتاج الناس تفتكرني عشان تشوفني في الخطوة الغنائية الآتية، وهي جاءت من عند ربنا". ومضيفاً: "أنا لو ليا علاقة بالسوشيال ميديا كنت دافعت عن الهجوم والانتقادات اللي بتعرض لها، وفي أشخاص كتيرة شغلها على المواقع تعطي صورة سيئة أمام الجمهور، وأنا مش بنظر لحديث السوشيال ميديا، وسلاحي هو موسيقاي".