بلاغ جديد ضد زوج منة عرفة بتهمة سب وقذف منة جلال

القاهرة – "لها" 16 مايو 2022

كشف المستشار ياسر قنطوش محامي الفنانة منة جلال، عن تقدّمه ببلاغ جديد الى النائب العام، ضد محمود المهدي زوج الفنانة الشابة منة عرفة، يتهمه فيه بسب وقذف موكلته.

ولم يكن البلاغ الذي تقدّم به قنطوش أمس (الأحد) الى مكتب النائب العام، الأول الذي يُقدّم ضد المهدي حيث سبقه بلاغ للدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية ضده يتهمه فيه بسب وقذف زوجته الفنانة روجينا.

وكانت منة جلال قد هاجمت منة عرفة بعد حديثها عن الفنانة إلهام شاهين في برنامج "سابع سما"، وكتبت جلال عبر حسابها الشخصي في "فيسبوك": "منة عرفة إنتي رصيدك إيه عشان تتكلّمي بالطريقة دي، وبأسلوب غير محترم في برنامج على النجمة إلهام شاهين، طب حتى احترمي فرق السنّ وقولي أستاذة مش إنتي... شوفلها حد يتجوزها ويخلصنا إيه الأسلوب ده، اتعلمي حتى من الأجيال اللي قبلك عشان تعرفي تحترمي النجوم الكبار مرار طافح بجد".

ليرد عليها محمود المهدي قائلاً: "يا بت ده وانتي رايحة أنا راجع، ماتهدي على نفسك انتي والكبيرة بتاعتك أنا معرفش ديانتكم إيه والله بس منة لسة على ذمتي، ومسمحش لحد من الوسط النضيف أوي بتاعكم يجيب سيرتها، ويا جماعة أنا متكفل بالفرح ليها هي والمعلمة بتاعتها والله أد كلامي".