ميار الببلاوي تكشف تطورات جديدة عن حالة ابنها الصحية

القاهرة – "لها" 15 يونيو 2022

كشفت الفنانة ميار الببلاوي، خلال تصريحات صحافية عن تطورات حالة ابنها الصحية بعد إصابته بميكروب في المعدة قبل يوم من خوضه أحد امتحانات آخر سنة في كلية الاقتصاد والعلوم السياسية، مشيرة إلى أن حالته الصحية تحسنت كثيراً بفضل دعوات المقربين منها ومتابعيها.

وقالت الببلاوي: "الحمد لله حالته تحسنت كثير ونواصل المتابعة مع الطبيب المعالج مع اتباع بروتوكول العلاج المناسب لحالته"، موضحة أنه تم تشخيص حالته بأنه يعاني من جرثومة سيطرت على الأمعاء بشكل كامل؛ وسببت له المزيد من الألم.

وأشارت إلى أنها تشعر بالحزن الشديد، لأن ابنها في المرحلة النهائية من بكالوريوس الاقتصاد والعلوم السياسية، وفي فترة الامتحانات، وكانت تتمنى أن ينهي دراسته على خير، مضيفة: "عنده امتحان آخر مادة النهاردة، وملهاش إعادة، ولو بعد الشر حصل حاجة فيه؛ هيعيد السنة عشانها".

وكانت ميار الببلاوي قد أعلنت عبر حسابها الشخصي في "فيسبوك" عن تعرض نجلها لأزمة صحية، حيث كتبت: إيه ده، إيه الدنيا دي، الواحد عايش في كوكب لوحده، ملهوش حد، ولا يفرق مع حد، كله بيقول يلاّ نفسي، ولو ليه مصلحة عندك؛ يعملك نفسه مروحة، ولو مالوش؛ ما يلزموش، دي كلمة ست طيبة لقتني ببكي في المسجد بتاع المقابر، وقالت ليا: دموعك غالية، وفَّريها، الجايات كتير، والله استغربت كلامها، وكأنها تؤهلني للي جاي".

وأضافت: "النهاردة ابني من الصبح بيموت بين إيدي، بيرجَّع ويتلوَّى من المغص، ودكاترة داخلة، ومحاليل وحقن وأدوية، وبكره الصبح امتحانه؛ لأنه في بكالوريوس، ودي آخر مادة، طبعاً كده خلاص، مفيش أمل إلا بمعجزة من عند ربنا؛ لأنه رايح والسخونية 40، ألاقي حد حقير كلّمني، وبحكيله أن ابني تعبان وبيموت من المغص وبيصرخ، يطلب الطلب اللي هو عاوزه ويقفل، عاوزه أقول: الله ما يحوج حد لحد، بس بعد الضنى مفيش، وكده حلو قوي".