فريدة سيف النصر تردّ على منتقدي تصريحاتها حول القُبل

القاهرة – "لها" 28 يونيو 2022

تسببت تصريحات الفنانة الكبيرة فريدة سيف النصر عن القبلات في الأعمال الفنية وأمنيتها في أن تتلقى "البوس" من أكثر من فنان وصفتهم بـ"الحلوين" في تعريضها لهجوم عنيف عبر مواقع التواصل الاجتماعي، تصدّرت على أثره محركات البحث على "غوغل".

وفي أول ردّ لها على هذا الهجوم، قالت سيف النصر في تصريحات صحافية، إن حديثها كان في سياق المزاح، مضيفةً: "ضحكت بعدها، والمذيعة سألتني ليه ما ماوافقتيش على البوس، فمارضتيش أخسر زمايلي وأزعلهم فقلت كلهم كانوا قمرات لو عليا كنت أبوسهم كلهم، لكن كنت متجوزة والحديث كان هزار. في حد يتكلم عن النبي والقرآن يقول كده، لكن الحمد لله مشكلتي كل حاجة بعملها بتعمل مشاهدة سواء حديث عن قبلات أو غيره... قلت جوزي ما قدرش أبوسه وأنا زعلانة منه، ما بالك لو حد غريب؟ لم أفتي وماقدرش أحلّل أو أحرم، وكل واحد هيتحاسب مع نفسه أنا مش مفتية وإحنا شعب ما عندناش كتالوغ، بيهاجم وينتقد أي حاجة، لكن الحمد لله عندي ميزة حب ناس كتير بيصدقوني لو قلت كلمة بيدافعوا عني".

وكانت فريدة سيف النصر قد أثارت الجدل بحديثها عن مشاهد القُبلات في السينما المصرية، إذ قالت: لظروف ما، وبسبب جوازة ما، وحاجات كتير، ما كنش ينفع أتباس، أنا كان نفسي والله، يعني كان في ممثلين حلوين كان نفسي أبوسهم، بس مقدرتش". وأضافت: أنا عن نفسي لما كنت أبقى مضايقة من جوزي أو زعلانة منه مبقدرش أبوسه أو أقربله، ببقى واخدة موقف، إنما كان في السينما مثلا يقوموا يرموا ملاية على الكاميرا، أو الموجة تضرب، أو الشيش يتكسر، أو القهوة تفور... ولكن كل واحد حر في نفسه".