نجل حميد الشاعري يهاجم حلمي بكر ثم يتراجع بعد تهديد الأخير

القاهرة - "لها" 20 يوليو 2022

شنّ الموزّع الموسيقي نديم الشاعري نجل الفنان حميد الشاعري، عبر حسابه الرسمي في "فيسبوك" هجوماً حاداً على الموسيقار الكبير حلمي بكر؛ بسبب هجوم الأخير على والده في لقاءات تلفزيونية عدة.

وقال الشاعري الابن في منشوره: "أستاذ حلمي لو محتاج مساعدة مادياً أو نفسياً الكابو مش حيتأخر عليك، لكن ما ينفعش كل ما تتزنق تروح برنامج تجيب سيرة حميد الشاعري اللي للأسف تاريخك ميجيش تمن تاريخه ولا فنياً للأسف. ٣٠ سنة من عمري ما بيعملش حاجة في حياته غير التقليل من الناس ومن الفنانين ومن أعمالهم".

وأضاف: "أوعى حضرتك تفتكر إنك محطوط في خانة الإنسان المحنّك، لا للأسف أنت عبرة لكل نفسية منتهية الصلاحية فنياً. فرق كبير أوي بينك وبين الكابو حتى في الفكر الموسيقي والمعاملة مع الناس، الكابو كبير مقامة ومش بيرد عليك عشان هو أكبر من كده وأكبر منك بالذات ودايماً بيقولي ما تردش على حد، لكن ولاده كبرو ومش حيسمحو انك تقطع في أبوهم"،

وسأل: "هو حضرتك بجد فاكر إن حميد هو اللي بوّظ المزيكا في مصر؟!؟!؟. المقسوم اللي حضرتك بتتكلم عليه هو اللي واكل بقاله ٣٠ سنة مع كل الفنانين وهو سر الاستمرارية والنجاح، مفيش ألبوم بينزل غير ومقسوم الكابو رانن في الودن". وأضاف: "لما مذيع صابغ شعره أبيض وفي اللفة يسألك سؤال زي ده، المفروض ردك يبقى تربوي قبل الفني إنه إزاي يسأل السؤال بالطريقة دي لكن حضرتك كنت حتطير من الفرحة عشان السؤال فيه تقليل للكابو".


واختتم نديم منشوره، قائلاً: "حاول يا أستاذ حلمي تكسب الناس عشان الدنيا فانية".

وفور هجوم نديم الشاعري على حلمي بكر صرح الأخير بأنه سوف يلجأ للقضاء وسيقدم بلاغاً للنائب العام ضد نجل حميد الشاعري يتهمه فيه بالسب والقذف والتطاول عليه وهو ما دفع نديم الشاعري لحذف منشوره والعدول عن الهجوم القاسي ضد بكر.

وقام نديم بكتابة منشور آخر، عبر حسابه الرسمي على "فيسبوك"، قائلاً: "أنا عدلت البوست عشان كنت شايف إني قاسى حبتين ومهما كان في فرق في السن ودي مش تربيتي ولا أسلوبي".

وتابع: "زي ما مبسوط إني بدافع عن والدي زي ما زعلان على قساوتي. ولكل الأساتذة الكبار العظماء الاحترام والكابو بالنسبالى من العظماء".

وكان نديم الشاعري قد أعلن عن تعرض والده لوعكة صحية، دون إعلان أي تفاصيل عن نوع الوعكة التي تعرض لها والده.

ونشر نديم على "فيسبوك" صورة برفقة والده حميد الشاعري، خلال جلسة فنية جمعتهما، حيث كانا يعزفان على آلة الجيتار، وعلق على الصورة، قائلاً: "ربنا يقومك بالسلامة يا كابو الجيل".