نادية رشاد تُحدث ضجة بما قالته عن زيادة الأنجاب

القاهرة - "لها" 09 أغسطس 2022

هاجمت الفنانة نادية رشاد الداعين إلى فكرة تعدّد الزوجات وإنجاب عدد كبير من الأطفال، حيث قالت في تصريحات صحافية: "نفسي الناس تقلّل الخلفة وتحدّد النسل، والبعض فاكر الخلفة الكتير من الدين، وبيقولوا إننا بنمنع إرادة الله، لكن نسيوا إن المؤمن القوي أفضل من الضعيف... هنعمل إيه بشعب صحته على القد؟".

وأضافت: "ليه راجل يتجوز مثنى وثلاث ورباع بدون إمكانيات مادية؟ والمشكلة أن بعض الأزواج بيخلّفوا عدد كبير من الأطفال عشان يخلّفوا ولد، ودي كانت عادة قديمة أيام الملوك إنما دلوقتي أنت عايز تخلّف ولد ليه؟ هل عندك ورث أو عرش؟".

أما عن قلّة أعمالها الفنية وإمكانية عودتها الى التأليف، فقد علّقت رشاد قائلةً: "رفضت أعمال كتير بسبب مشاركتي في مسلسل "الاختيار" الموسم الثالث بدور والدة الرئيس السيسي، واللي بأعتز بيه أوي، وبالتالي بقيت أحرص على اختيار أعمالي بعناية عشان مأثرش على دوري في "الاختيار"، ونفسي أسيب ورايا أعمال فنية تؤثر في المجتمع".

واختتمت نادية رشاد حديثها بالقول: "نفسي أرجع للتأليف ولكن حالياً الوضع لا يناسبني بسبب انتشار فكرة ورش الكتابة وأنا مقدرش أشتغل في ورشة أو أعلّم شباب التأليف، ودي طبيعتي، بس نفسي أعمالي تتعرض في القنوات الفضائية زي مسلسل "مباراة زوجية"؛ لأنه يناقش قضايا هامة في المجتمع مثل العنف ضد المرأة".