هجوم على محمد عطية بعد تصريحاته عن الزواج

القاهرة – "لها" 03 سبتمبر 2022

حالة من الغضب انتابت عدداً كبيراً من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بعد التصريحات التي أدلى بها الفنان محمد عطية حول الزواج، وشن الكثيرون حملة هجوم قاسية ضده.

وقال عطية، في أحد لقاءاته التلفزيونية إن هناك الكثير من الأمور في الحياة الدينية صعب أن يتقبلها مثل تعدد الزوجات، مشيرًا إلى أنه مع فكرة المساكنة والزواج دون عقد، حتى يتأكد الطرفان من أنهما متوافقان جنسيًا ثم يقدمان على خطوة الزواج.

وأضاف عطية: "في حاجات كتير في الدين صعب أتقبلها، زي تعدد الزوجات والقتل باسم الدين، وممكن أتجوز من غير دين المهمة تكون إنسانة، ده لو أتجوزت أصلا لأن الزواج عرف بشري اخترعوه بسبب الزراعة، ولو أنا بحب إنسانة ليه ندخل المجتمع والقوانين بينا؟ الأنسب نتجوز من غير عقد زي المساكنة، لأن المعظم بيتجوز عمياني مع أن الجنس جزء مهم في العلاقة، وأغلب حالات الطلاق بتحصل بسبب عدم توافق الحياة الجنسية، فالأفضل نعيش مساكنة ونشوف ينفع نعيش مع بعض ولا لأ".

وتابع: "مستحيل أتجوز واحدة لأني شفتها وعجبتني فأروح أتقدم لها ونعيش مع بعض ونخلف، لأن الجواز مسؤولية كبيرة، مضيفًا: "أنا حبيت كتير في حياتي".

وأكد محمد عطية أنه ضحية المجتمع الشرقي، على حد قوله، موضحًا: "كنت شرقي وذكوري لحد سن الـ30، وكنت شخص سيئ جدًا في العلاقات، وبتدخل في أمور لا تخصني مثل أنت لابسة ايه بتكلمي مين، لابسه كده ما تنزليش مياه بالمايوه، وأرى أن ده مش حرص واهتمام ولا غيرة، فليه أنا من حقي أسألها في الحاجات دي ومش من حقها هي".

وتابع: "في نقطة مهمة العلاقات مبينة على الثقة، والتدخل في اللبس والخروج كل الحاجات دي متعبة والخناقات بتحصل على الفاضي والطلاق بسبب كده فأنا كنت أسوأ من سي السيد، وبشوف إن ده قمة في إهانة المرأة فالعلاقة مش محتاجة ليد عليا ولا قائد للسفينة، وبشفق على الستات في الشرق الأوسط ومن التدخل في لبسها وحياتها الجنسية، ونفسي نسيب المرأة في حالها ليه شاغلين بالنا بالجنس والست نفسي نتكلم في حاجة تانية ونسيبها في حالها".