بالفيديو - سوسن بدر تكشف الأشياء التي تجيد فعلها... وسبب اعتذارها لعادل إمام

القاهرة – "لها" 09 ديسمبر 2022

حلّت الفنانة سوسن بدر ضيفةً على برنامج "معكم"، الذي تقدّمه الإعلامية منى الشاذلي على قناة cbc، حيث كشفت العديد من أسرار مشوارها الفني.

وأوضحت سوسن أنها لا تشاهد نفسها على الشاشة على الإطلاق، وتتجنب الخروج من المنزل قدر الإمكان أثناء عرض أعمالها الجديدة، لكن بعد فترة تبدأ في استطلاع آراء المحيطين بها بشكل عفوي، سواء أثناء التسوّق وخلافه، فالدور إذا كان جيداً تأتيها الإشادات من دون أن تسأل.

وبسؤالها عن كيفية تحويلها لأي دور تقدّمه مهما كان صغيراً الى دور بطولة يظل عالقاً في أذهان الجمهور، أكدت أنها لا تهتم بمساحة الدور بقدر اهتمامها بالجهد المبذول خلاله، فمهما كان حجم الدور، تبذل نفس الجهد قدر المستطاع، مضيفةً: "لو جملة أو مشهد واحد بحط فيه كل تركيزي وجهدي، وده من شدة حبي لشغلي وشدة إحساسي إن أنا بحب المهنة دي، لأن ربنا مدانيش أي موهبة في أي حاجة غير التمثيل والطبخ".


وأضافت: "وده اللي اتعلمته بعد كده من الأساتذة اللي اشتغلت معاهم زي عادل إمام ونور الشريف ومحمود ياسين، كانوا بيقعدوا يحفظوا ويذاكروا الدور كويس مهما كان حجمه".

وكشفت سوسن بدر سر دعمها للفنانين الكبار في السنّ والمكرّمين في "مهرجان القاهرة للدراما" أثناء تقديمها الجوائز لهم، وما الذي كانت تشعر به وقتها. إذ قالت: "كلنا بلا استثناء النور كان مبيطفيش من علينا لحظة وكنا بنجري من استديو للتاني واحنا شايلين شنطنا ومستقبلنا ومستقبل عيالنا على ضهرنا وقادرين نجري بعد شوية الخطوة بتتقل وبعد شوية التليفون مابيرنش طول الوقت زي الأول ولمبة بتطفي وهكذا وكل اللي عاش الشغلانة دي عارف اللي أنا بقوله".

كما تحدثت عن مشاركاتها المسرحية، والعروض التي قدمتها ولكن لم يحالفها الحظ في تصوير هذه الأعمال، ومنها مسرحية "الواد سيد الشغال" مع الفنان عادل إمام.

وقالت إنها شاركت في مسرحية "الواد سيد الشغال" مع "الزعيم" عادل إمام منذ بداية العرض، لكنها اضطرت للاعتذار عن استكماله لظروف صحية طارئة. وأضافت: "أنا اللي بدأت المسرحية مع أستاذ عادل إمام في الدور اللي قامت بيه مشيرة إسماعيل، لكن جات لي حصوة في الكلى، وحاولت آخد أدوية عشان استكمل العروض لكن وصلت لمرحلة خطر فاضطريت أعتذر عن العرض وكمّلته مشيرة".

واختتمت بالقول: "مشيرة جت أنقذت الموقف بشكل سريع جداً كتّر خيرها واتصورت المسرحية بمشيرة ودي من الحاجات اللطيفة لأنها عملت الدور حلو أوي".