حرب كلامية عنيفة وإهانات بسبب دينا الشربيني.. إليكم تفاصيل ما حصل

القاهرة (لها) 13 مايو 2019


يبدو أن أزمة انسحاب المخرجة كاملة أبو ذكري من استكمال إخراج مسلسل "زي الشمس" المشارك في سباق الدراما الرمضانية لم تنته، خاصة بعد ما تجاهلت الشركة المنتجة كتابة اسمها على التتر و وضع اسم المخرج سامح عبدالعزيز فقط الذي استكمل تصوير المسلسل بعد انسحابها.

ولم يتوقف الأمر عند هذا الحد، لكن عبدالعزيز نشر شكر لفريق عمل المسلسل بعد الإشادة بالأحداث خاصة بعد الحلقة الثالثة، ما يوحى أنه من قام فعلياً بإخراج الحلقة، من خلال صورة مشهد من الحلقة معلقا: "الحمد الله أنه عجبكم، يارب يكمل على خير على قد مجهود الناس كلها، ناس المشهد اللي قبله وناس المشهد اللي بعده، واجعلنا سبب خير ونجاح لزمايلي يارب"، ليأتي الرد من أبوذكرى في منشور عبر حسابها على "فايسبوك": "أبسطها يا محترم كنت ما تحطش اسمك على شغل أنت ما عملتوش".

وتابعت: "لا اخترت الديكورات وكل أماكن التصوير حتى الحلقة الـ 30 تقريباً، ولا الممثلين من كبيرهم لصغيرهم ولا شكلهم ولا طريقة أدائهم ولا الألوان، ولا اشتغلت مع السيناريست بالساعات على الحلقات، كنت تحط إسمك على شغلك يا محترم لما يبتدي فعلا، لا ده إنت كمان بتقول مبسوط أوى أن عاجبكم شغلي، أنا الحقيقة كنت مش عايزه أتكلم ، بس الفُجر زاد عن حده".

ارتفعت بعد ذلك حدة المواجهة بينهما، ورد عليها عبد العزيز فى منشور، جاء فيه: "قبضت نص فلوسك ورميت شغلك وعيالك وبعقد موثق في نقابة، أهم اتصرفوا، إندب بقى عشان ساعتين ونص من أصل 18 في 39 يوم، ودخلنا اللوكيشن بتاعك لقيناه كان كوافير حريمي كله نبر وغم، ويا ريت ظبطت إيقاع مشهد واحد في المونتاج، إحنا اللي بنظبطلك شغلك وبنتعامل معاه بمشرط جراح عشان نحافظ على إيقاعك ورجعت مونتير عشان شغلك أحافظ عليه لإني من المعجبين بشغلك ولازم أحافظ على وجهة نظرك بما أنك نطيت من المركب في عرض البحر".

وتابع: "ومادام الأم هربت من البيت يبقى كان لازم يشوفوا أب بديل، وبلاش أنا عشان أنا لا مخرج ولا مرهف ولا حساس أنا وحش، ومش هقول كام فيلم ومسلسل وكليب وبرامج وحفلات وقنوات ووثائقيات وجوائز بس إحنا صنايعية مصر، بنشتغل بس، ومش ناقص مجد أنا أصلاً قاعد مربع في التاريخ".

لكن في تطور مفاجئ قام المخرج سامح عبد العزيز، بحذف المنشور، الذي هاجم فيه المخرجة كاملة أبو ذكرى، وكتب قائلاً: "والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس.. حاضر".