تامر عاشور يخرج عن صمته ويرد بقوة "صوري تتحط مع المجرمين ليه"؟

القاهرة (لها) 14 مايو 2019

قرر الفنان تامر عاشور أن يرد على الأخبار التي يتم نشرها عن قضية التهرب الضريبي الموجهة له، والتي يتم النظر فيها حالياً أمام القضاء.

ونشر عاشور عبر حسابه على إنستغرام صوراً لبعض الأخبار التي تم نشرها عنه وعن القضية وكتب: "لما كل الناس دي تتعب نفسها وتكتب في موضوع أساسا الضرايب نفسها غلطانة فيه ده يبقى اسمه ايه- أقسم بالله ما عليا ولا مليم واحد للضرايب".

وأضاف: "رافعين عليا قضيه ونزلوا أخبار وسكت وعارضت، لكن كمان أخباري وصوري تتحط مع المجرمين كل ده ليه علشان معليش ولا مليم للضرايب!!، طيب مكافحة التهرب الضريبي اللي كنت كل أسبوع أروح يدفعوني فلوس دي خدوا مني الفلوس ليه لما هم هيرفعوا قضيه!!!؟".

وتابعت: "عارفين كويس إني معليش ولا مليم للضرايب ولا مليم، وأنا قد اللي بقوله وكمان ليا فلوس عندهم- ليه بنهد في الناس بصحافة رخيصة- ما سكتنا وخلاص متكلمناش وعارضنا في صمت بعد ما انتوا شردتوا في الصحافة كلها- كل جلسة معارضة من القضية اللي ماليش علاقة بيها هتنزل أخبار!!!؟ وأتعامل كأني مجرم !!؟ وأنا أساساً معليش حاجة".

يذكر أن المحكمة أصدرت حكماً بحبس عاشور سنة في اتهامه بالتهرب من سداد مبلغ قيمته 183.269 ألف جنيه كضرائب مستحقة عليه، وإخفائه إدارة وأرباح التعامل مع شركات "أرت استديو"، و"الشركة المصرية لمدينة الإنتاج الإعلامي"، و"شركة روتانا للتوزيع الفني".

وصدر الحكم بعد أيام من طرح تامر عاشور أحدث ألبوماته الغنائية الذي يحمل اسم "أيام".