بالفيديو - إلهام شاهين تفجر مفاجآت: رفضت زواج عمرو دياب من شقيقتي وخسرت كثيرين بسبب رانيا يوسف

القاهرة (لها) 19 مايو 2019

كشفت الفنانة إلهام شاهين، خلال استضافتها في برنامج "شيخ الحارة"، الذي يُعرض على شاشة "القاهرة والناس" وتقدمه الإعلامية بسمة وهبة، الكثير من أسرارها.

إلهام حكت عن تفاصيل مشاجرتها مع المخرج الشهير الراحل حسن الإمام. وقالت: "حسن الإمام كان جايبني مكان نجمة كبيرة جداً أمثل دور في فيلم "ابن مين في المجتمع" وأنا مكنتش مثلت في السينما قبل كده، لأني كنت لسة في أولى معهد، اختاروني وعملوا اختبارات وقالي إنتي هتبقى فاتن حمامة الجديدة".

وأشارت إلى أن حسن الإمام أعجب باختباراتها أمام الكاميرا، فطلب من المنتج إمضاء العقد معها على الفيلم فورًا، فردت عليه شاهين: "مش همضي على حاجة غير لما أقرأ السيناريو"، الأمر الذي أغضب الإمام وقال "أنتي مين يا تافهة أنتي".

وتابعت: "قعد يشخط فيا ويزعق وأنا عيطت، وقولتلهم مش هشتغل معاه خالص".

وعن الأزمة الشهيرة للفنانة رانيا يوسف مع الفستان بحفل ختام مهرجان القهرة السينمائي الماضي، قالت إنها وقفت معها، مضيفة: "أنا خسرت ناس عشان خاطر رانيا يوسف، الحرب اللي اتعملت عليها أوفر أوي".

وأضافت: "حتى لو الواحد اختار فستان مش مناسب ميستاهلش الحرب الفظيعة دي، أنا مش بحب السوشيال ميديا، بحتقر السوشيال ميديا، دول ناس تافهين وفاضيين، كلهم مستخبيين ورا أجهزة وخلاص".

وعن سبب انفصالها عن زوجها المنتج عادل حسني، ذكرت أن العلاقة بينهما قائمة حتى الآن كصداقة رائعة، وأنها حال تعرضها لأي أزمة أو مشكلة تلجأ له، كما أنه عزمها في منزله بحضور زوجته في شم النسيم الماضي، مستطردة: "أنا كنت زمان بحب الرجالة الكبار، يبقى على الأقل الفارق العمري بيني وبين اللي بحبه 20 سنة".

وأضافت: "السبب الحقيقي إنه اشتغل منتج، ومش بحب ارتبط بحد له علاقة بالوسط الفني، أنا تزوجته رجل سياحة وكان له دور سياسي، وأول ما عمل إنتاج لفيلم عمل لسهير رمزي فيلمين".

وتابعت: "أنا كنت في فترة كده بضيع وعندي خلافات في المسرح، لاقيته هو اللي واقف جنبي، أتجوز إزاي اللي قدي ويبقى ضعيف زيي".

وقالت: "بابا تخلى عني وقت المشاكل اللي حصلتلي، بقوله يا بابا حصل كذا وعاوز أعمل محضر عشان فيه مشاكل حصلت على المسرح قالي إمشي اطلعي بره واقفلي الباب وراكي"، موضحة أنها رأت في عادل حسني الأب قبل الزوج.

وعن علاقتها بعمرو دياب أكدت أنها كانت سعيدة للغاية بعد ترشيحها للفنان عمرو دياب، في أول عمل سينمائي له، وهو فيلم "السجينتان".

وأضافت أن عمرو تقدم لخطبة شقيقتها "إيناس"، ولكن "محصلش نصيب"، حيث كانت إيناس وقتها لا تتعدى الـ17 من عمرها.

وتابعت: "أنا اللي بوظت الموضوع ده بس مش فاكرة ليه، والموضوع ده دلوقتي ملهوش لازمة نتكلم فيه، وعمرو وقتها مكنش لسة بالشهرة اللي هو عليها دلوقت وكان له أغنية واحدة أو اتنين بس مشهورين، واللي فاكراه إن الموضوع كان خلاف تافه".

وعن الاتهامات التي طالتها بأنها وراء تقليص دور غادة عبد الرازق في فيلم "خلطة فوزية" قالت: "أنا منتجة الفيلم فكان يمكنني استبعادها من الأساس من الفيلم، فلماذا أقلص مساحة دورها؟".