قيل وقال

مصرية تطلب الزواج في بث مباشر وتعاقب بالفصل من العمل!

القاهرة (لها) 22 يونيو 2020


بثت فتاة مصرية تدعى مها أسامة على حسابها الخاص بـ"فيسبوك" فيديو مباشراً أعلنت فيه رغبتها في الزواج لمن هم جادون في هذا الأمر.

وقوبل طلبها هذا بالإعجاب من الكثير من المتابعين الذين تقدم بعضهم بطلب الزواج منها، إلا أنها بعد بثها الفيديو بساعات قليلة أعلنت عن استغناء الشركة التي تعمل بها عنها، بسبب عرض نفسها للزواج وبحثها عن عريس لها عبر منصات السوشيال ميديا.

وكتبت مها أسامة، في بوست جديد لها: "خسرت شغلي، بس إن شاء الله اللي جاي أحسن"، وسرعان ما تضامن الكثير مع الفتاة صاحبة الـ32 عاماً، بعد خسارتها لعملها بسبب عرضها لطلب الزواج.

وكانت مها إسامة، قد أثارت الجدل بشكل كبير، بالبث المباشر الذي ظهرت فيه، قائلة: "أنا مها أسامة عندي 32 سنة، وعارضة نفسي للجواز على الفيس بوك، وعارفة إن القرار مش سهل وهيجيبلي مشاكل كتير".

وأضافت: "مفيش خروج ومفيش كافيهات ومفيش جيمات والدولة شايفة إن ده الصح عشان تحافظ على صحة مواطنيها، والطبيعي دلوقتي إن كل بني آدم يعمل اللي هو شايفه صح.. زي ما الدولة عملت وخدت الإجراءات عشان تحافظ علينا كل واحد يعمل اللي شايفه صح اللي يحافظ على سلامته".

ثم ختمت مها كلامها بالتأكيد أنها لا تريد أشياء كثيرة سوى أن الشخص التي تريد أن ترتبط به يكون جاداً ويريد الزواج ومحترماً، حيث قالت إنها "كانت من الممكن أن تعمل مثل البنات على التيك توك "اللي هي بتلبس لبس غير محترم وبتعمل حركات غير محترمة، بس أنا أعلى من كدا عشان كدة عارضة نفسي للجواز على الفيس بوك، واللي شايف نفسه جاد يبعتلي أنا مش هتكلم عن نفسي كتير ومش هقول تفاصيل بس اللي مهتم يعرف تفاصيل هيعرف يوصلي إزاى".