كلمات صادقة من حفيدة الجداوي: هيوحشني تسامحك

09 يوليو 2020

بعد أيام من رحيلها إثر فيروس كورونا، وجهت روضة هندي، حفيدة النجمة رجاء الجداوي رسالة لها عبر صفحتها في فيسبوك، عبرت فيها عن اشتياقها لها.

وكتبت الشابة الصعيرة رسالة من القلب قالت فيها: "هيوحشني إني أدخل أوضتك (غرفتك) فجأة وأقولك امتحان مفاجئ هاتي السكريبت (النص) وأسمعلك ونقعد نضحك لحد لما ندمع، هيوحشني إني أدخل عليك وأقولك ملكيش نفس تتغلبي في دورين كوتشينة (لعبة الورق) يا جوجا".

وأضافت: "هيوحشني إني أكون نايمة وألاقي مامي (أمي) داخلة عليا تقولي إلحقي أنا نزلت Story أو تطلع live أو أي كارثة من الكوارث التانية بتعتك، نجري أنا ومامي على أوضتك وتقوليلنا جملتك الشهيرة: مالو التليفون أبو قرص!".

وتابعت: "هيوحشني إني أقعد أتفرج عليك وأتعلم منك، هيوحشني تريقتك (مزاحك) مع صحابي، هيوحشني خفة دمك وكرمك وأخلاقك وتسامحك، هيوحشني أنك تفهميني وتناقشيني وتساعديني وتديني رأيك".

وكشفت هندي عن حزنها الشديد وصعوبة التأقلم مع رحيل جدتها قائلة: "كان عندي 43 يوماً أستعد فيهم، بس مبارح لقيت نفسي بفتح باب أوضتك بقولك يا أنّا (الجدة).. وقفت سكت كتير وقلت الله يرحمك يا حبيبتي شكراً على كل حاجة".

يذكر أن الجداوي توفيت في الأحد الماضي، عن 86 عاماً، بعد تواجدها لمدة 43 يوماً في العزل الصحي لمستشفى أبو خليفة بالإسماعيلية، منذ إصابتها بكورونا.