بالصور – عمر كمال يتعرض لسخرية جارحة بسبب شكله قبل الشهرة وهو يرد

02 ديسمبر 2020

استعاد الناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي صورة للفنان المصري عمر كمال تعود إلى ما قبل تحقيقه الشهرة، ووضعوها إلى جانب أخرى حديثة له. وأثار هذا ضجة كبيرة في أوساط المتابعين الذين قارنوا بين شكله الحالي وذاك القديم. ولم يتردّد بعضهم في السخرية منه حيث وصل بهم الأمر إلى حد التنمّر الجارح على بعض الحسابات.

ولهذا سارع آخرون إلى الدفاع عن عمر كمال من خلال تعليقاتهم، والتي جاء فيها: "الفرق إنه نحف شفيكم إنتم فاضين؟" و"كل ناجح محسود." و"التغيير للأفضل مش عيب" و"شو ماله يعني الناس بس شاطره تفلسف ع غيرها ماتسيبو كل واحد فحاله ع أساس الي بتنمروا كاملين مكملين"و"يعني انتم مولودين قمة الوسامة؟ أوقع اللي يتنمرون أبشع البشر فيهم عقد نفسيه الولد مافيه شي . شي طبيعي الانسان يتغير غير لما يكون صغير أو في سن المراهقة".

وأعاد الفنان نشر الصورة على حسابه الخاص في "فيسبوك" مع الرد: "كل ما أحط بوست وممكن الناس تشوف بعنيها عشان محدش يقول ده بيحور وبيعمل بوست وتريند ألاقي ناس كتيرة حطالي صورتي اللي ع اليمين ف الكومنتات من باب السخرية. حتى الصورة اللي منزلها لوالدتي وبعبر عن حبي ليها عشان عيد ميلادها منزلين الصورة من باب السخرية. فا عايز أرد عليهم وأقولهم والله الحمد لله على شكلي في جميع مراحل حياتي وديه حاجة انا مش بتكسف منها واديني نزلت الصورة أهو للناس في بوست عشان تشوفها ومش مكسوف. والصورة اللي ع اليمين ديه لإنسان كان معندهوش رفاهية انه يروح للدكتور يتابع معاه رچيم أو يروح للچيم أو حتى عنده وقت يفكر في شكله. إنسان كان كل همه يشوف السرير بعد يومه الطويل عشان يصحى ليوم تاني أصعب. مش مهم كنت أيه المهم بقيت أيه. اشتغلت على نفسي وبكرم وفضل ربنا اشتغلت الحاجة اللى بحبها. وركبت العربية اللي بحلم بيها وكونت نفسي. وعملت وضع واسم لنفسي وربنا جعلني سبب في اني شايل مسؤولية ناس وفاتح بيوت ناس كتير من غير جنيه من بابي ومامي ولا مساعدة حد غير ربنا ثم دراعي. أشك لو انت انسان عندك حاجة مفيدة في حياتك تعملها أو عندك هدف في حياتك ان يبقى عندك وقت تدور على صور حد وتسخر منه. صدقني الحياة مفيهاش وقت تضيعه في الكلام ده شوف حاجة أفيد واعملها".