بالفيديو - مي فخري تكشف أسرار اعتزالها وارتدائها الحجاب

القاهرة – "لها" 03 ديسمبر 2020

نشرت الفنانة المعتزلة مي فخري، من خلال حسابها الخاص على "إنستغرام"، مقطع فيديو كشفت فيه أسباب اعتزالها وارتدائها الحجاب، حيث قالت: "بعيداً عن الناحية الدينية تماما ومش هندخل فيها وأنا هتكلم بشكل منطقى الحمد لله ربنا أتم خلقى كاملة ومعنديش مشكلة وأدانى نعم كتير مش عارفة أقول إيه ولا إيه وهو أدانى أنا النعم مش عشان الناس تتبسط بيها وهي نعم حبيت أحافظ عليها ودلوقتى أنا في حال أفضل بكثير وأشعر بالراحة".

وأضافت: "أنا دلوقتي عندى إحساس إني أحسن، ومش متقيدة خالص أو أن شكلى مش حلو.. بالعكس مبسوطة أكتر من الأول بكتير وبلبس كل اللي أنا عاوزاه بشكل محتشم ويليق مع الحجاب".

وتابعت: "نفسيًا بقيت أحسن بخرج في الشارع أحسن ومفيش حد بيبص عليا النظرة اللي كل البنات عارفاها ويبقى نفسها الأرض تتشق وتبلعك.. الحمد لله مبقاش يحصل ومش بأخذ ذنب ناس مش قادرة تبص في الأرض أو مش قادرة تغض بصرها.. مبقاش يتبص عليا ومبقتش أتضايق لما أخرج كل حاجة بقت أحسن.. ربنا اداني نعم وأنا بحافظ عليها".

وكانت مي فخري قد أثارت الجدل على السوشيال ميديا في الفترة الأخيرة، وتصدّرت قائمة البحث على محرك "غوغل"، وذلك بعدما أعلنت ارتداءها الحجاب بشكل رسمي، من خلال نشرها صورة بالحجاب عبر "إنستغرام" وتعليقها عليها بالقول: "الحمد لله حمدًا طيبا كثيرا مباركا فيه كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه.. اللهم الثبات".

وفوجئ متابعو مي بقرارها ارتداء الحجاب، لا سيما أن لها الكثير من الصور الجريئة على السوشيال ميديا، وظهرت في عدد منها وهي ترتدي المايوه.

وكانت مي قد حذفت كل الصور التي ظهرت فيها بدون حجاب، وبدأت منذ أشهر عدة بمشاركة جمهورها فيديوهات دينية وتوعوية تحدثت من خلالها عن المرحلة التي وصلت إليها من الإيمان.