بعد عودتها الى الشاشة... ريهام سعيد تثير أزمة جديدة مع لقاء الخميسي

القاهرة – "لها" 04 ديسمبر 2020

أثارت الإعلامية ريهام سعيد عقب عودتها إلى تقديم برنامج "صبايا الخير" على قناة "النهار" الجدل مجدداً بعدما أذاعت حلقة تكشف فيها طريقة صيد الثعالب.

وأبدت الفنانة لقاء الخميسي انزعاجها من الحلقة التي قدّمتها ريهام، وأثارت بها عاصفة من الجدل عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

رأي لقاء الخميسي أزعج ريهام سعيد إلى الحد الذي ردّت فيه على منشورها عبر "إنستغرام"، حيث كتبت معلقةً: "نكذب على الناس ونوريهم طريقة صيد غلط؟ طب الحمد لله إن احنا اكتشفنا أنهم بيتعذبوا كده وبطلي تلبسي جاكتات بالآلاف عشان يبطلوا يصطادوا الحيوانات دي وعلى فكرة أنتي بتاكلي حمام وهو بينضرب بالنار وبتطلعي سمكة من المية وبتشوفيها وهي بتطلع في الروح وتاكليها وبتدبحي الجاموسة وبتصطادي الفار وبتقفلي المصيدة على ديله، أي طريقه صيد مؤلمة".


وأضافت: "الإعلام دوره العرض، أي حاجة وأي مهمة بسلبياتها وإيجابيتها، إحنا مش برنامج أطفال حضرتك، القتل والدم لما بيظهر في الأفلام بيجرح نظر الأطفال ده مش معناه إنك بتشجعي القتل، هو الغريب إني المفروض زميلة وأنك تنتقديني ده غير مسموح وبعدين أنا متأكدة إنك ما اتفرجتيش على الحلقة الدنيا دوارة على فكرة إن شاء الله البرنامج يكون سبب في أن الظاهرة دي تقف لأن الناس دي معاها تصاريح، المهم هنا إني عمري ما كنت أعرف أنك مهتمة بالتليفزيون أول مرة أشوفك حاطة بوست انتقاد على أساس مفيش حاجة خالص تنتقد غيري، معلش أنا مقدرة خلي بالك عشان كله بيرجع".

لتردّ عليها الخميسي قائلةً: "أنا مش بتكلم عن المذيع أو المذيعة، بتكلم عن مبدأ الفعل وعرضه على الشاشة وفُرجة بعض الناس عليه على إنه فعل عادي فتيجي الأطفال تتأثر وقبلهم الكبار اللي بنشوف فيديوهاتهم وهما بيعذبوا الحيوانات، كلامي واضح "لا لتعذيب الحيوان أو أي كائن حي" بأي وسيلة ونشرها وعرضها على الملأ، ياريت ما ندخلش في تفاصيل ما تخصناش، كلامي عن المحتوى الغير مناسب وغير مقبول لأيٍّ ما كان مش بس في البرنامج أو غيره في العموم، لازم طول الوقت تسليط الضوء على الرحمة مع الحيوان وعدم تعذيبه إلا في حالة الدفاع عن النفس إذا هاجم الإنسان".


وكانت ريهام سعيد قد تعرّضت لحملة انتقادات من المجموعات المهتمة بحقوق الحيوان عبر موقع "فيسبوك"، وصلت الى حد المطالبة بمقاطعة برنامج "صبايا الخير" عبر شاشة "النهار" بسبب إمساكها وفريق عمل البرنامج بثعلب صحراوي حي، وأصدرت قناة "النهار" بياناً للاعتذار عن عرض هذه الحلقة، موضحةً أنه تم حذفها من كل المنصّات.