بعد انتقادها... سارة عبد الرحمن تعتذر

القاهرة – "لها" 16 مارس 2021

بعد أن انتقدها عدد كبير من الفتيات بسبب مقطع فيديو وجّهته لهن للتوعية بمخاطر التحرش، اعتذرت الممثلة الشابة سارة عبد الرحمن من كل الفتيات اللواتي تأذّين من الحملة الجديدة التي أُطلقت للتوعية ضد التحرش الجنسي... وذلك من خلال منشور عبر صفحتها الرسمية في "فيسبوك" كتبت فيه: "حابة أشكر كل واحدة عملت مجهود إنها توصل لي حاجة أنا ماخدتش بالي منها بخصوص فيديو مجلة إنيجما. الفيديو اتصور سبتمبر اللي فات وأنا حسيت بيه عشان شايفاه تعبير عن مشاعر حقيقية جاية من ست في مرحلة معينة وجواها الكلام ده".


وأضافت: "المشاعر دي مشروعة ومنطقية وأنا حسيت بيها في وقت من الأوقات ومبسوطة إن فيه ستات حست إن الفيديو عبر عنها، لكن من خلال النقد اللي قريته فهمت إن الفيديو فيه خطاب استعطافي/ انهزامي موجه للمتحرش وغير ملائم مع الغضب المجتمعي والحراك اللي حاصل دلوقتي في ظل الانتهاكات البشعة اللي بتحصل".

واختتمت سارة منشورها بالقول: "لذلك أنا باعتذر لأي واحدة تأذت أو أُستفزت من الفيديو. أنا مدركة إن الحقوق مش بتيجي أبدا بالاستعطاف أو الانهزامية، وممتنة لرد الفعل اللي ساعدني أتعلم أكتر، عشان طريقنا طويل ومحتاجين نوعي بعض دايماً".

وكان الفيديو الذي نشرته سارة، وظهرت فيه إلى جانبها كلٌ من بسمة ورانيا يوسف وإنجي المقدم ومريم الخشت، قد تضمّن عبارات قصيرة وجّهن من خلالها رسائل لتوعية الرجال بمخاطر التحرش وتأثيراته السلبية في المرأة، تحت شعار "إحميها ما تأذيهاش".