حلا شيحة مصدومة من كلام والدها ضد معز مسعود... وتكذّب تصريحاته

18 يوليو 2021

أعربت الفنانة المصرية حلا شيحة عن صدمتها من هجوم والدها على زوجها الداعية الإسلامي معز مسعود واعتزاره من النجم تامر حسني، بعد أزمته بعد ابنته في بسبب كليب فيلم "مش أنا" من بطولتهما.

وقالت في منشور طويل: "الحقيقة مصدومة من الكلام اللي والدي قاله عن زوجي اللي اتجوزته بكامل ارادتي والحمد لله لقيت معاه كل المعاني الجميلة من احترام و رجولة و شهامة نادرة الايام دي، وانا لم يخطفني احد كما قال والدي و الكلام ده لا يصح ابداً، انا بحب زوجي وسعيدة بحبه ليا وبنحترم بعض ومعز بيحترم رايي وبيقدر مشاعري وبالعكس هو دائما بيهدّيني. وطبعا بيساندني ويشجعني لاني زوجته وحبيبته، و هو اكبر بكتير من كل الكلام اللي بيتقال عليه وافتراءات مش صحيحة و هو ابعد ما يكون عنها. لن اسمح لاحد الكلام عنه ولن اسمح بأي تصور خاطئ عنه بأي شكل من الاشكال معز طول عمره له رؤيته الواضحة في الدين وحتى في الفن وهو ليس مع اي جماعة او فئة معينة هو يمثل نفسه وله افكاره وارائه العلمية والدينية المختلفة الجميلة وليس لاحد ان يصنفه او يضعه في اي قالب فقط لأن هواه لا يوافق ما يمثله معز".

وأضافت في حسابها الرسمي على تطبيق "إنستغرام": "هو في ايه في بلدنا الايام دي بنحارب و نصارع في بعض و عايشين في قصص وهمية من نسج خيالنا عن بعض. هو خلاص اي حد يتكلم بلغة الدين لازم يبقي متطرف او اخواني هو مبقاش في مسلمين وسطيين طبيعين هو ليه كل انواع الهجوم ده علي اي حد. انا زعلانة من والدي جداً لانه يعرف معز كويس جدا وقعدوا مع بعض كتير ووالدي يحبه جدا وشاف منه كل خير".

وتابعت: "معز زيي اتجوز ١٤ سنة من عمره و كان مستقر في حياته وعنده ثلاث اولاد ربنا يخليهمله جمال ماشاء الله و عمره ما كان بتاع ستات زي ما بيتقال كلام لايليق ابدا و في الاخر زيي لم يكمل جوازه و حدث الطلاق و كلنا معرضين لده طبيعي انه كان بيحاول زي اي راجل محترم انه يلاقي استقرار في حياته في الحلال و متوفقش اكتر من مرة و دي مش حاجة تعيب أي حد ، والحمد لله اتقابلنا و تلاقينا لان ظروفنا قريبة جدا و عندي اولاد مثله و اولادنا شبه بعض الحمد لله و استقرينا احنا الاتنين ليه ده يزعل الناس بدل ما ندعي لبعض بالخير بقينا نتصيد لبعض، ونخوض في اعراض بعض هو حصل في مجتمعنا ده احنا جرالنا ايه".

واختتمت شيحة منشورها: "في الاخر بوجه كلمة لوالدي الحبيب ان لا يصح ابدا كلامك مع كامل احترامي لك و للجميع. انا الحمد لله سعيدة في حياتي و مع زوج اتشرف انه زوجي و بعتز بيه و احنا اصدقاء قبل ان نكون أزواج. وكل كلمة اكتبها وقلتها نابعة مني و انا متدينة بطبعي زي اي ست مصرية بتحب دينها وده لا يعيبني. وتديني اللي بدأ من اكتر من ١٥ سنة من المنطقي ان معز مش هو سببه، مش محتاجة حد يخطفني او يكتب عني او يوجهني.. هذا كلام لا يليق. دعوا الخلق للخالق و كل واحد يخليه في حاله. وياريت نسمع من بعض بدل ما نسمع عن بعض. احسنوا الظن".