هنا الزاهد تنتقد ظاهرة حضور الـ"إنفلونسرز" المهرجانات السينمائية

القاهرة – "لها" 22 أكتوبر 2021

في لقائها مع الإعلامية إنجي علي ضمن برنامج "أسرار النجوم" الذي تقدّمه الأخيرة عبر إذاعة نجوم FM، استنكرت الفنانة هنا الزاهد ظاهرة انتشار الإنفلونسرز في المهرجانات السينمائية مثل "الجونة" و"القاهرة السينمائي" في الآونة الأخيرة، مشيرةً إلى أنها تذهب الى المهرجانات من أجل حضور الندوات ومشاهدة الأفلام المشاركة فيها.

وأضافت أن الإنفلونسرز لا ينتمون الى المجال الفني قائلةً: "ليه الإنفلونسرز متواجدين في المهرجانات السينمائية أكتر من الممثلين والمشاركين في صناعة السينما؟".

ولفتت الزاهد الى أنها لا تقصد الإساءة إلى أحد، وأوضحت أن شقيقتها نور أنفلونسر، قائلةً: "مع احترامي ليهم كلهم أنا مقصدش حاجة، هما شاطرين في محتواهم واللي بيقدموه، لأنه صعب ومش سهل إن حد يجدد في محتواه كل فترة، بس ليه أروح أحضر ملاقيش حد من صحابي في صناعة السينما... ممكن يكون في نجمة كبيرة ومعروفة وبتشتغل طول حياتها ومقدّمة للسينما أعمال كتير، ومتروحش مهرجان خاص بصناعة السينما، أنا اللي قدمته في السينما 4 أو 5 أفلام، ولما بروح أنا ببقى ماشية بقول جوايا أنا مقدمتش حاجة".

واختتمت هنا الزاهد حديثها بالقول: "بشوف ناس عندها ثقة فظيعة وبيبقوا جايين يحضروا الريد كاربت ويتصوروا بالفساتين، من غير ما يكون ليهم فيلم ولا أي حاجة".