بالفيديو - سمير صبري يدلي برأيه في محمد رمضان وعمرو دياب

القاهرة – "لها" 03 ديسمبر 2021

حلّ الفنان المصري سمير صبري ضيفاً على برنامج "رأي عام" الذي يقدّمه الإعلامي عمرو عبد الحميد عبر قناة TE، حيث تحدث عن كواليس عدد من نجوم الفن، وكشف عن ذكرياته في الوسط الفني، ورأيه في بعض النجوم الذي يسيطرون على الساحة الفنية في الوقت الحالي، مثل محمد رمضان وعمرو دياب.

وقال سمير صبري: "محمد رمضان فنان جيد، لكن لا يتعامل مع موهبته بشكل صحيح، وينقصه ذكاء فني... زي شيرين عبد الوهاب تغني لكن متتكلمش لأنها بتقول كلام ميتقالش، ولا أمانع في العمل مع محمد رمضان، هات لي فيلم وأمضي العقد مش عايز شيكات، أنا دلوقتي مش عايز أشتغل عندي زهد، مش هنعمل حاجات زي اللي اتعملت، لكن الفن في الدم لو جبت ورقة حلوة في فيلم هاعمله ولو برنامج حلو هاعمله".


وعن رأيه في الفنان محمد سعد، قال صبري: "محمد سعد ممثل كويس جداً، لكن ظلم نفسه إنه فضل في شخصية اللمبي"... وأضاف: "أم كلثوم كانت ذكية جداً، واختارت مقتطفات من الأطلال، وتقديمها لرياض السنباطي يؤكد توظيفها لموهبتها بشكل صحيح، وعمرو دياب أيضاً يوظف موهبته بشكل صحيح لجعل الآخرين يحترمون ذكاءه".

وعن رأيه في أغاني المهرجانات، قال: "مابحبش الحاجات اللي زي مهرجان شيماء، لأننا اتعلمنا نحترم المتلقي، ولكن ناخده وننزل بيه القاع لا، وللأسف بنلاقي الأغاني دي في المحلات، دول بتوع أفراح الصوان، وأنا لا أسمع المهرجانات وأرفض المقارنة بينها وبين بدايات الفنان والمطرب الشعبي أحمد عدوية، لأن عدوية مختلف وصوته حلو".

وعن موقف نقيب الموسيقيين الفنان هاني شاكر من المهرجانات، أوضح صبري: "هاني شاكر عنده حق بس شهَرهم، وبقوا حديث السوشيال الميديا اللي ساعدتهم".

وتابع الفنان سمير صبري بالإدلاء برأيه في الجيل الجديد في السينما قائلاً: "أشاهد أفلام الجيل الجديد، ومفيش حد زي التاني، كل فنان له أسلوبه ومفيش حد منهم هيكون رشدي أباظة أو أحمد مظهر أو غيرهم".

وحول تقديمه فقرة تكريم الفنانة نيللي في حفل افتتاح "مهرجان القاهرة السينمائي الدولي"، قال: "أقدّر الفنانة نيللي، وأحاول إعادتها للأضواء منذ 20 سنة، ومهرجان القاهرة السينمائي الدولي كان صائباً في تكريمه لها"، وأضاف: "في التكريم نيللي كانت متوترة، لكنني استطعت أن أتبادل معها أطراف الحديث وشعرت بالراحة بعد تصفيق الجمهور وترحيبه بها، وهي فنانة مجتهدة وعاشقة لعملها، ونفسها دلوقتي انفتحت بعد ما شافت الناس، وأتمنى أن أشارك معها لنقدم دور الجد والجدّة".

واختتم سمير صبري اللقاء بالتأكيد: "أرفض الظهور في برامج المقالب، التي غالباً ما تُعرض خلال الموسم الرمضاني، فبرنامج الكاميرا الخفية كان جيداً، بعكس ما يُعرض الآن من برامج مقالب، ماهزّأش نفسي دلوقتي، يعني آخد فلوس عشان أتمرمغ في الطين، ورغم كده أنا عارف إن برامج المقالب الحالية بتتشاف كويس، ورغم كده فيه ناس بتطلع بتقول مانعرفش حاجة عن المقلب".