فيديو نادر - سناء جميل تحاور مفيد فوزي بملابس المنزل

القاهرة – "لها" 09 ديسمبر 2021

نشر المخرج جميل جميل المغازي عبر صفحته الخاصة في موقع "يوتيوب" فيديو نادراً للفنانة سناء جميل من إحدى مقابلاتها التلفزيونية النادرة، مع الإعلامي مفيد فوزي الذي فاجأها بالزيارة في منزلها ليجدّها ترتّب المنزل بنفسها مرتديةً ملابس عادية.

وكشفت سناء جميل لمفيد فوزي سبب حرصها على القيام بالأعمال المنزلية بنفسها، مثل المسح والغسيل والكنس، على الرغم من المكانة المرموقة التي وصلت إليها.

وبدأت المقابلة عند باب منزل سناء جميل، وعلا في الخلفية صوت المكنسة الكهربائية، ليسألها مفيد فوزي "مدام سناء هو حضرتك مفيش عندك شغّالة، مين بيكنس ويمسح وينظف؟" فتردّ عليه بأنها تقوم بنفسها بكل تلك الأعمال وحتى الغسيل اليدوي عند اللزوم... وتضيف: "أنا حياتي قد كده بسيطة، وبحب أعمل حاجتي بنفسي، مفيش حد ييجي يقوللي الفطار جاهز، لازم أعمل حاجتي بإيدي".

وتتحدث سناء جميل بعد ذلك عن المشكلة التي دفعتها للاستغناء عن "المكوجي" قائلةًً: "في الأول كنت بدي المكوة للمكوجي عندنا هنا في المنيل، الراجل يا حبيب قلبي يظهر عنده زحام كتير، ساب المكوة عنده فترة طويلة وطلّعها وسخة، خدتها منه ودفعتله الفلوس ودخّلتها الغسالة تاني، ولقيت أكرملي أنا أكوي".

ليسألها مفيد: "مش آن الأوان لفنانة مرموقة في مركزك آخرين يخدموكي؟" فتجيب: "أولاً عملي في بيتي بيسعدني، مبعملوش غصب عني، والحاجة الثانية لما هجيب واحدة عشان تعمل الشغل هتعبها وهتسيبني وتمشي".