طليقة خالد عليش تشنّ هجوماً عنيفاً عليه بعد زواجه

القاهرة – "لها" 24 ديسمبر 2021

تسبّبت صورة نشرها الفنان والمذيع خالد عليش عبر حسابه الخاص في "إنستغرام" في شنّ طليقته ميما الشامي هجوماً عنيفاً عليه.

وكان خالد قد علّق على الصورة، قائلاً: "فيه موقف حصل في آخر ٢٠١٥ عمري ما أنساه كنت راكن عربيتي في مكان وكنت داخل مستشفي بخلّص فيها ورق في مصر الجديدة خرجت لقيت الونش شال العربية وودّاها مكان تاني ودمّر الكبوت من أودام وحك العربية من معظم الأماكن... كنت راجع البيت مش طايق نفسي حرفياً بس أول ما فتحت باب الشقة ميما بصّلتي وهي صغنونة كده وابتسمتلي اول ابتسامة مباشرة ليا ف ضحكتلها أنا كمان ونسيت كل اللي مضايقني. أكتر حاجة مفتقدها هي الابتسامة البريئة ديه وحضنها الدافي بصوابعها الصغنونة قبل النوم. ربنا يجمعني بيكي على خير دايماً ويوفّقني في أي قرار يخصّك".

وانتقدت طليقة عليش الصورة التي نشرها وظهر فيها مع ابنتهما، وقالت: "بعد الطلاق الرسمي اتفقنا على رؤية البنت، وكان بيشوفها بانتظام وبشهادة كل الناس وبشهادة المدرسة، وفجأة في عيد ميلاد البنت عرفت إن في قضية مرفوعة من شهر 12 ومكنش معايا أي محامي لأني تنازلت عن كل القضايا مقابل قضية جنائية كان رفعها عليا"، وأضافت: "كل اللي معاه رقمي يدخلّي يكلّمني بخصوص وضع بنتي والموضوع دلوقتي في القضاء عشان مصلحة البنت".

وكان عليش قد تزوّج من ميما الشامي في كانون الأول (ديسمبر) 2013، وأنجبا طفلة، لينفصلا في نهاية العام الماضي، بعد زواج استمر ست سنوات بسبب خلافات كبيرة نشبت بينهما.

ثم أقام عليش حفل زفافه على الإعلامية ميرهان عمرو في قصر البارون، بعد خطوبتهما في شهر تموز (يوليو) الماضى في حفل عائلي.