بسمة في تصريح جريء: "أتمنى ألا تخجل ابنتي مني"

القاهرة - "لها" 09 مارس 2022


أُقيمت على هامش فعاليات الدورة الحادية عشرة من "مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية" ندوة حول دور المرأة في المجتمع حضرتها عزة الحسيني مدير مهرجان الأقصر، والفنانة بسمة، والمخرجة كوثر يونس مديرة مشروع "فكتوري"، والمنتجة التونسية درة بوشوشة، والمخرجة جيهان الطاهري.

وقالت بسمة في الندوة: "دائماً بحب أقدم أفلام تدعم المرأة وفي 2008 قدمت فيلم "زي النهاردة"، وكانت أول مرة أشوف فيها أن البطلة تكون امرأة، دائماً المخرجين عاوزين البطل الراجل اللي يعمل أكشن ينط من عمارة، ولم يضعوا المرأة في دور رئيسي وبطلة مع أن في الخارج بتقدم الفنانات أدوار أكشن وبتقدمها أحسن من الراجل".


وأضافت: "نفسي النظرة المجتمعية للفنانة تتغير وخصوصاً بعد ما بقيت أم وعندي بنت ودائماً بفكر في بنتي لما تكبر ويتقدم لها عريس والناس تقول له دي مامتها فنانة شوفناها بالبيجامة في التلفزيون إزاي هتحط إيديك في إيد والدتها، ليه عندنا قيود مجتمعية".

واختتمت بسمة بالقول: "الفنانة عمرها أجرها ما بيوازي أجر الراجل، وقد إيه بشوف المرأة كائن قوي وبحب الرجالة اللي بتساند المرأة وبتدعمها وبتمنى في يوم أشوف إن كلنا إنسان والمرأة كائن زيها زي الرجل".