بالفيديو - مصطفى درويش يشنّ هجوماً على نجمتين ويعتذر لهند صبري

القاهرة - "لها" 12 أبريل 2022

خلال حواره ضمن برنامج "العرافة" الذي تقدّمه الإعلامية بسمة وهبة على قناة "المحور"، فسّر الفنان مصطفى درويش مضمون التصريحات التي أطلقها ضد الفنانة هند صبري بسبب مشاركتها في نقل المومياوات الملكية من المتحف المصري، قائلاً: "أنا مصري، وأقول رأيي في مصرّيتي في أي وقت، وأدافع عنها في أي وقت".

وأضاف: "قرأت أن الاحتفالية قررت الاستغناء عن النجوم واعتمدت على هند صبري فقط... أنا إنسان عادي وطبيعي ومش بتعامل على السوشيال ميديا إني نجم وفنان، وكتبت يا جماعة إحنا معندناش حد مصري يتكلم عن مصريته، فجايبين حد من برة مصر. أخطأت في حق هند صبري، لأنها مصرية ومتزوجة وتعيش في مصر، هند مينفعش أتكلم عنها كده، واعتذرت لها، وأنا أسف يا هند، أنا بحبك ومكنش قصدي".


وانتقد درويش الفنانة أمينة خليل بسبب مشهدها المثير للجدل في مسلسل "نمرة 2"، قائلاً: "المشهد مش موافق عليه ومش حلو منها، أنا بحبها، لكني مش في صف الكلام اللي قاله أحمد فلوكس ضدها".

كما تطرق إلى الخلاف بين تامر حسني وحلا شيحة في فيلم "مش أنا"، موضحاً: "تامر مش غلطان وأنا في صفه، عشان حلا غلطت، لكن أنا في صف حلا، لأنها حرّة في الاعتزال".

وفي فقرة "ممكن أو لا يمكن"، سألته بسمة وهبة عن إمكانية المشاركة في فيلم مثل "أصحاب ولا أعز"، فأجاب: "لا يمكن إني أشارك فيه".

وعلّق درويش على اتهام الفنانة مايان السيد له بالتحرّش بها، قائلاً: "بقت ظيطة بقى يعني تم التحرش بيكي مرتين ومعرفتيش مرة من ست سنين ومرة من سنتين وعرفتِ دلوقتي؟ وزميل ممثل إيه اللي هيتحرش بيكِ يعني وإيه مش حاسة بأمان في شغلك مع الرجالة اللي هم 75% من الكرو في الشغلانة في إيه يا ست مارلين مونرو مالك، ده إيه الأوفر ده بصوت سبعبع؟". وأضاف: "في زميل هيتحرش بواحدة مرتين ومش واخدة بالها؟! من أول مرة قولي يا ماما، مفيش حد بيخاف دلوقتي، هو في حد بيخاف في البلد؟!".

وأكد مصطفى درويش أنه غيّر اسمه الفني إلى مصطفى حسين درويش، حيث يوقّع به العقود، احتراماً للفنان مصطفى درويش، بسبب تشابه الأسماء بينهما، قائلاً: "بقول يكتبوا اسمي مصطفى حسين درويش بدل مصطفى درويش، عشان أردّ للراجل حقه".