بالفيديو - كريم فهمي يدافع عن منى زكي ويكشف حقيقة خلافه مع محمد هنيدي

القاهرة – "لها" 20 أبريل 2022

خلال حواره في برنامج "حبر سرّي" الذي تقدّمه الاعلامية أسما ابراهيم على قناة "القاهرة والناس"، أكد الفنان كريم فهمي أن النجمة منى زكي أدت دورها بشكل جيد في فيلم "أصحاب ولا أعز"، قائلاً: "في أفلام أكثر جرأة من أفلام منى زكي، ومش عارف ليه السبب في الهجوم على الفيلم ده والفيلم عجبني وبموت في منى زكي".

وأشار فهمي إلى أنه لا تربطه علاقة صداقة بالنجمة منى زكي ولكنه يتمنى العمل معها، مضيفاً: "إحنا مش أصدقاء لكن أتمنى أشتغل معاها ودافعت عنها عشان الفيلم كويس وعملت دورها كويس".


وعن رأيه في حال طلبت منه بناته التمثيل ودخول الوسط الفني، قال: "لو واحدة من بناتي عايزه تمثل هشرح لها صعوبة الشغلة ورأيي وفق خبرتي، ولكن هيبقى لها كامل الحرية حين تصبح كبيرة وناضجة، لأنها بني آدم مستقل وهو موضوع صعب وأكيد هساعدها"... مؤكداً أن الرجل بطبعه يلتفت إلى النساء: "مفيش راجل عينه مش زايغة حتى لو بيحب مراته، ولكن ده مش معناه إن الواحد يعمل حاجة غلط، والفكرة إزاي تقدر تحترم اللي بتحبها وعلى قد حبك فيها مش هتعمل حاجة غلط".

وأوضح كريم فهمي أن الموضوع يكمن في احترام الرجل للمرأة الموجودة معه: "في ناس بيبقوا متجوزين ملكات جمال وبيبصوا على حاجات أقل، وإحنا تكويننا السيكولوجي غريب". وأضاف: "الفكرة كلها في التربية واحترام الشخص لمراته، ومراتي مسيطرة بذكاء ومش لازم نمثل على بعض في الكلام، ولولا وجودها في حياتي كان زماني خارب الدنيا".

وعن حقيقة خلافه مع النجم محمد هنيدي بسبب اقتباس فيلم "عقلة الإصبع" بعد انتهائه من فيلم "ديدو"، قال كريم فهمي: "أنا واحد من جمهور محمد هنيدي وإحنا بنتفرج عليه من زمان من أول فيلم "صعيدي في الجامعة الأميركية"، والموضوع عمره ما وصل إلى خلاف بينّا".

وأضاف أنه يحب الفنان محمد هنيدي للغاية: "أنا بحبه جداً وبعد ما نزل فيلم "ديدو"، محمد هنيدي كان باعت لي رسالة على فيلم "علي بابا" وكان مبسوط. اسم "عقلة الإصبع" مش حكر عليا وهي رواية متروكة لأي حد إنه يستخدم اسمها، وعيب يبقى بيني وبين محمد هنيدي خلاف ودي إشاعة ومش حقيقة طبعاً".