حورية فرغلي تكشف السبب الحقيقي لخلافها مع درّة

القاهرة - "لها" 08 أغسطس 2022

بعد فترة من الخلافات بينهما، أعلنت الفنانة حورية فرغلي للمرة الأولى السبب الحقيقي لخلافها مع الفنانة التونسية درّة.

وقالت حورية في تصريحات صحافية إن سبب خلافها مع درة، هو طلب الأخيرة عدم وضع اسمها على الأفيش والإعلان الخاص بفيلم "مصور قتيل" والذي عُرض في كانون الأول (ديسمبر) 2012 ، موضحةً: "أنا في الفيلم ده تعبت أوي وكنت حورية فرغلي بردو، وأنا وإياد نصار ودرة وأحمد فهمي، كنا في فيلم "مصور قتيل"، وهي طلبت إن أنا متحطش لا في الأفيش، ولا في الإعلان، والأفيش والإعلان اتعملوا وأنا مش موجودة، فأنا روحت شركة الإنتاح واتخانقت معاهم".

وأضافت: "المخرج قال إن درة هي اللي طلبت كده، وبصراحة المنتج غيّر الأفيش وحطني فيه، بس بعد ما أنا روحت واشتكيت، ودرة كان المفروض اسمها يتحط الأول ومكنش عندي مشكلة في ده... أحمد فهمي كان طالع جوزي ودوره كان أصغر من دوري، ليه هو ودرة وإياد نصار يتحطوا وأنا لأ إذا كنت أنا عنصر رئيسي في العمل؟".

ووجّهت حورية فرغلي رسالة عتاب الى الفنانة درّة، قالت فيها: "الفيلم ده كان بالنسبة لي أول خطوة آخدها في مهرجان القاهرة السينمائي، ليه بتسرقيها مني؟ أنا تعبت وصوّرت واشتغلت، ليه تعبي تحرميني منه؟".

يُذكر أن خلافات عدة حدثت بين حورية ودرة بسبب مسلسل "سجن النسا"، حيث زعمت حورية أن الدور الذي جسدته درّة خلال أحداث العمل كان لها، ولكن درّة سرقته منها على حد وصفها في ذلك الوقت.