نجوم الفن يدعمون إلهام شاهين في خطوة التبرّع رسمياً بأعضائها

القاهرة - "لها" 26 سبتمبر 2022

بعد إعلان الفنانة إلهام شاهين عن تبرعها رسمياً بأعضاء جسدها السليمة بعد وفاتها، لتخفيف الألم عن الآخرين، وتصريحها بأنها سجّلت ذلك في الشهر العقاري، حرص عدد من نجوم الفن على دعمها في قرارها هذا.

حيث كتبت سوسن بدر، قائلةً: "ربنا يجعله في ميزان حسناتك ويراضيكي حبيبتي"، وقال الفنان عمر السعيد: "برافو والله خيراً للإنسانية بدل ما الدود بياكلنا وفيه أطفال ومرضى محتاج قرنية أو كلية ربنا يكرمك"، وقالت الفنانة إيمان العاصي: "حبيبتي إنتي دائماً سبّاقة للخير والحب ربنا يديكي العمر الطويل يارب بحبك يا إيلي"، وكتبت الفنانة علا رشدي: "برافو جداً وأنا معاكي"، أما الفنانة رانيا منصور فقالت: "ما شاء الله ربنا يجعله في ميزان حسناتك".

وأبدى كل من ظافر العابدين ورانيا يوسف وكندة علوش وجومانا مراد وأروى جودة وأحمد زاهر وسلمى أبو ضيف وديانا هشام إعجابهم بالفكرة وعلّقوا بـ"إيموجي" قلوب حمراء على فيديو إلهام شاهين.

وكانت إلهام شاهين قد نشرت فيديو قالت فيه: "أعلن تبرّعي بكل أعضاء جسدي السليمة بعد وفاتي لمن يحتاج إليها، لأي إنسان محتاج قلب، كلية، كبد، قرنية أو رئة ممكن لما تتبرّع تفيد ناس كتير مش شخص واحد، لأن الجسد هيفنى وينتهي وياكله الدود ويبقى في التراب، لكن بالتبرع بنعمل خير وبنبقى أكتر إنسانية وبنخفف الألم على الآخرين".

وأضافت: "أكيد مفيش حد بيطوّل عمر حد، والعمر له وقته ومكتوب، لكن على الأقل بنخفف عن غيرنا الألم وبنحميهم من الحياة التعيسة والأدوية الكتيرة، وأتمنى ننشر هذه الثقافة والوعي الإنساني المهم".

واختتمت إلهام شاهين الفيديو بالقول: "سألت شيوخ كتير مستنيرين وقالوا لي حلال جداً، وإنهم معلنين ومتبرعين بأعضاء جسدهم السليمة بعد وفاتهم ويا ريت كل إنسان مستنير وبيحب الإنسانية والخير يعمل كده، ويا ريت الدولة تعمل خانة في الرقم القومي يكون مكتوب فيها أنا متبرع موافق، علشان لما يموت حتى لو أهله ما عملوش ده الدولة تستفيد وتاخد الجثمان، ولازم يكون عندنا بنك لزراعة الأعضاء لمن يريد، يا رب نقدر كلنا نعمل خير وننشر الحب والمعاني الإنسانية الجميلة".