صبري فواز يردّ على اتهام مصطفى كامل له بالجهل

القاهرة – "لها" 25 أكتوبر 2022

ردّ الفنان صبري فواز على اتهام نقيب الموسيقيين الفنان مصطفى كامل له بالجهل بعد أن قارن الأول بين أغاني المهرجانات وأغنية "قشطة يابا" التي غنّاها مصطفى كامل في فيلم حمل اسم الأغنية نفسه.

وكتب فواز عبر حسابه الشخصي في موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، منشوراً أبدى في مستهلّه إعجابه بقرارات مجلس نقابة المهن الموسيقية بشأن التعامل مع مطربي المهرجانات.

وقال فواز في منشوره: "على فكرة القرارات اللي طلعت من نقابة المهن الموسيقية النهارده حاجة كويسة جداً... إنك تستوعب كل مؤدي المهرجانات وتعمل ليهم شعبة في النقابة، أياً كان اسمها مش مهم الاسم، ويدفعوا اشتراكات ورسوم، هتفيد النقابة وأعضاءها".

وأضاف: "ده غير إنك هتشتغل مع كل واحد، منهم مجموعة من العازفين من أعضاء النقابة، هيفيد العازفين وهيطور أداء مغنّي المهرجانات... وده كان الغرض من البوست اللي عمل دوشة".

واختتم فواز منشوره بالقول: "المنع لا يفيد لا النقابة ولا المغنين... وآدينا شفنا بعنينا إن المنع ما قدرش يحجب حاجة، زي أنتش وأجري من الانتشار، يبقى إيه الطريق الأنسب؟ الطريق الأنسب هو اللي النقابة عملته ده برافو بجد... وبالتوفيق للجميع، ولو إن النقيب قال عليا جاهل في أحد البرامج... بس أنا مسامح عشان القرارات الحلوة دي... قشطة يابا؟".

وكان الفنان صبري فواز قد كتب منشوراً على "فيسبوك" هاجم من خلاله نقيب المهن الموسيقية الفنان مصطفى كامل قائلاً: "عاوزين حد متخصص من نقابة المهن الموسيقية يفهّمنا ويعلّمنا إيه الفرق بين المهرجانات و"قشطة يابا"".