بالفيديو - منال سلامة: "زوجي تقدّم لي من دون أن يقول لي كلمة حب واحدة"

القاهرة – "لها" 10 نوفمبر 2022

خلال حوارها في برنامج "أنا سعيد" الذي يقدّمه الإعلامي سعيد جميل عبر قناة "القاهرة والناس"، كشفت الفنانة منال سلامة كواليس الموقف الذي اعترف فيه المخرج عادل أديب برغبته في الزواج منها.

قالت منال: "عادل ولا قاللي بحبك ولا بعتلي جوابات، ولا إنت القمر ياليلى، إحنا كنا زملاء وأصدقاء وبنشتغل مع بعض في فترة الدراسة". وأضافت: "في يوم في المعهد قاللي عايزك في كلمة، لما أتخرج وأخلّص الجيش وأعمل أول فيلم، تقبلي تتجوزيني؟ قلتله ماشي في حاجة ثانية عشان عندي محاضرة".

ورداً على سؤال عن سبب موافقتها السريعة، قالت: "واضح إنه كان بيحبني ومش عارف يصارحني، وأنا كنت بحبه من غير إدراك، أحب أقعد معاه، وفي حاجات مشتركة بيني وبينه".


وتابعت: "أول مرة أقول كلمة بحبك كان بعد خطوبتنا تقريباً، لكن دلوقتي بقولها كل يوم قبل ما أنام".

وتحدثت منال سلامة خلال اللقاء عن أهمية استشارة المقبلين على الزواج لمتخصص في العلاقات الزوجية... وأوضحت أنها واجهت في السابق موقفاً حساساً مع أحد أصدقائها وزوجته، عندما بدأ يتقرب من امرأة أخرى.

ورداً على سؤال عن الطريقة التي تصرفت فيها، قالت: "اتكلّمت معاها وفهّمتها إنتي الولاد واخدينك، خلّي بالك جوزك ممكن يلوف على غيرك، لازم تهتمي بنفسك، وقلت للزوج مينفعش، إنت شايفها مهملة في حقك، وده سبب خراب بيوت كتير". وأضافت: "الراجل بيترجم انشغال زوجته كإهمال، لكن الست دي لا بتنام ولا عندها مواعيد نوم منتظمة، وإنت ممكن تقول أنا جعان إنما البيبي مش هيقدر".

ووجّهت منال سلامة نصيحة للمقبلين على الزواج قالت فيها: "لازم تقعدوا مع استشاري علاقات زوجية من البداية".

يُذكر أن آخر أعمال منال سلامة، مشاركتها في حكاية "تقلها دهب" من مسلسل "إلا أنا"، والتي تدور أحداثها حول البطلات الأولمبيات: هداية ملاك، فريال أشرف وسمر حمزة، صاحبات الميداليات الأولمبية في منافسات طوكيو 2020، وقد لعبت منال سلامة في العمل دور والدة فريال أشرف.