حفيدة زكي رستم تهاجم فنّاني مصر بعد تغيّبهم عن جنازة الموسيقار محمد سلطان

القاهرة – "لها" 16 نوفمبر 2022

شنّت نيفين حفيدة الفنان الراحل زكي رستم هجوماً حاداً على عدد من نجوم الفن، بسبب عدم حضورهم جنازة الموسيقار محمد سلطان.

وقالت نيفين في تصريحات صحافية: "ليه مش شايفة حد في جنازة محمد سلطان، مش هو اللي عملكم، عيب ميصحش يتعمل فيه كده أبداً، ليه محدش يسأل فيه، بقاله يومين في البيت قرايبه جم والناس اللي اكتشفهم محدش فيهم عبّره، أنا بتنفس محمد سلطان، الله يرحمه، عمره ما هيتعوض". وأضافت: افتكرت لما أروح أودعه هلاقي ناس كتير، فين الفنانين فين هاني شاكر ومحمد ثروت ونبيلة عبيد، مش هو اللي اكتشفكم؟".

وكان الموسيقار محمد سلطان قد توفي يوم الأحد الماضي عن عمر ناهز 85 عاماً، بعد صراع طويل مع المرض، حيث ظل لفترة طويلة في قصر العيني الفرنساوي.

وشُيّع أمس جثمان الموسيقار الراحل من مسجد عمر مكرم، وسط حضور أبنائه وأقاربه وعدد من الفنانين، أبرزهم الفنان حلمي عبد الباقي.

يُذكر أن الموسيقار الكبير غاب منذ فترة طويلة عن الساحة الغنائية والفنية حيث كان آخر ظهور له في لقاء ضمن برنامج "هذا الصباح" الذي تقدّمه أسماء مصطفى على شاشة "اكسترا نيوز"، حيث كشف عن تفاصيل عمله وزواجه من الفنانة الراحلة فايزة أحمد، مؤكداً اعتزازه وحبّه الكبيرين للنجمة الراحلة قائلاً: "تزوجت عن قصة حب من الفنانة "مكوناش بنستغني عن بعض"... كانت غالية عليا وإنسانة قوي وعطوفة وبتحب الناس".

وأضاف: "عندي ولدين من فايزة وهما دكاترة دلوقتي في فرنسا، وكمان قدمت معظم أعمالها، كانت بتشجعني قوي وهي قابلت الأستاذ عبدالوهاب وكلّمته عليا وقالها قابلته قبلك، ونصحها بإنها تحط إيدها في إيدي وكان متوقع أني هابقى حاجة كبيرة".