بالفيديو - أحمد فهمي يكشف مفاجأة صادمة عن فريق "واما"

القاهرة – "لها" 13 يناير 2023

حلّ الفنان أحمد فهمي نجم فريق "واما" ضيفاً على الإعلامية إنجي علي في برنامج "أسرار النجوم" الذي تقدّمه عبر محطة "نجوم إف إم" حيث كشف مفاجأة لجمهور فريق "واما" إذ قال إنه يتوقع انتهاء رحلة فرقة "واما" خلال الفترة المقبلة.

وأوضح فهمي أن أعضاء الفريق مؤمنون بأن كل نجاحاتهم الفردية، نتيجة لنجاحهم معاً، هي سبب استمرارهم حتى الآن.

وتابع أن أعضاء "واما" يدركون جيداً أن التجربة ستتوقف بمرور الوقت، بسبب التغيرات التي طرأت على صناعة الموسيقى في مصر، خاصة خلال الفترة التي أعقبت ثورة يناير 2011، حيث ظهر جيل جديد من المطربين، وتراجعت شعبية مطربين آخرين، كما تغير ذوق الجمهور مع زيادة عدد محبي الموسيقى.

وأضاف أن اختيار أغاني "واما" وتنفيذ الألبومات يستغرقان وقتاً طويلاً، وهو ما تسبّب في طرح الفرقة لـ6 ألبومات فقط خلال 20 عاماً، وتابع قائلاً: "إحنا بنعمل 80 في المية من الشغل، بنعمل الكلام واللحن، ونادر بيوزع، وغصب عننا بنتأثر باللي بيحصل في السوق، بعيداً عن أن لنا هوية لوحدنا، بس بنتأثر".


وشرح أحمد فهمي ما يقصده بكلامه موضحاً: "المزيكا راحت لاتجاه معين، فغصب عننا بنتورط، فده بيخلي ساعات في بعض الأغاني اللي بنعملها، مش إحنا، ده مش واما، المفروض إحنا نفرض ذوقنا على الناس، بس إحنا بقى لنا 20 سنة، ودول جيل تاني، المزيكا عدّت بمراحل كتير أوي".

وعاد فهمي للحديث عن فكرة انتهاء تجربة "واما" في المستقبل، قائلاً: "التجديد مطلوب، وده الوقت اللي إحنا لازم ندي لناس بعدنا تطلع بشكل مختلف، أنا مابقولش إن إحنا وقفنا أو معندناش شيء نقدمه، أكيد عندنا مليون حاجة نقدمها، بس خلينا واقفين على الأرض الحقيقية". وأضاف: "لو نوعية المزيكا ماتغيرتش ماكنش واحد زي ويجز طلع، وأنا بحبه، ده حلو، لأن كل المغنيين زمان كانوا بيغنوا نفس الموضوع، ومن وقت الثورة لغاية دلوقتي بقى في موضوعات مختلفة وبقت دايرة الجمهور أكبر".

وأشار أحمد فهمي إلى أن الفِرق الغنائية التي نجحت في الاستمرار لسنوات، لها تجربة مختلفة عن واما، قائلاً: "إحنا من أول يوم لغينا فكرة إننا عازفين وإحنا بنعمل واما، وصنعنا نوعية جديدة من الغناء، فده خلانا مغنيين مش إننا بنعزف ونغني زي البيتلز أو الفرق الكبيرة. أي فرقة كانت قايمة على فكرة إنهم بيغنوا فقط مكملوش، زي Back Street Boys، Nsync، دول بيغنوا بس، فلما يتفكوا واحد منهم بيطلع يغني، لكن الفرق اللي بتعتمد على عزف وواحد بس بيغني زي Coldplay، دول مستمرين لأن في النهاية بيقدموا المزيكا".

وضرب أحمد فهمي مثلاً بالتجارب الناجحة في مصر بـ"وسط البلد" و"كايروكي"، مشيراً إلى إعجابه بتجربة الأخيرة، حيث قال: "بشوف أن أفضل تجربة في مصر لفرقة بتعزف وحد بيغني، هم كايروكي، يمكن مش حافظ لهم أغاني كتير بس بحبهم لأنهم موسيقيين وفي نفس الوقت بيغنوا حاجة مختلفة وموضوعات مختلفة وبيحاولوا يدخلوا في سكك مختلفة، يعني تسمع أغنية معمولة شرقي بس بموسيقى روك، الخليط ده بين نوعية المزيكا واللي بيقدموه حلو أوي الصراحة".