بسمة بوسيل تردّ على منتقدي دعمها لسعد لمجرد

القاهرة – "لها" 27 فبراير 2023

في ردّها الأول على انتقادات الجمهور لها بعد دعمها للمطرب المغربي سعد لمجرد الذي حُكم عليه بالسجن 6 سنوات بتهمة الاغتصاب، كتبت بسمة بوسيل، زوجة الفنان تامر حسني منشوراً عبر خاصية القصص المصوّرة الملحقة بحسابها الخاص في "إنستغرام" قالت فيه: "مساء الخير رداً على سوء التفاهم اللي حدث بسبب آخر ستوري مني، أنا أكيد ضد أي تحرش أو اغتصاب مهما كانت الظروف وما أقبلش على بناتي أو نفسي حاجة زي دي".

وأضافت: "أنا كنت بتكلّم على قصة واحد وواحدة هي نفسها اعترفت أنها طلعت معاه للأوضة لوحدها، فالمفروض دي حاجة تنافي عاداتنا وتقاليدنا وشايفين الرجل مذنب والست لأ عشان مغربي وعشان فعلاً دائماً في عنصرية ضد العرب في البلدان الأوروبية وأكيد القضاء هياخد مجراه... للتذكير أنا بشجّع البنات وكل الستات بالعدل بس".

وأردفت زوجة تامر حسني قائلةً: "إنتي تقدري أكيد تقدري تبقي مهنية أكتر وتدوّري في أحداث القضية أكثر مش بس تلحقي الترند عشان تظهري، إنتي تقدري أكيد تقدري بس أهم حاجة من غير ما تكذبي... وانسحابي كان بسبب إني لا أتشرف بأن أكون جزءاً من برنامج لا يحترم حقوق الإنسان لأنه يحترم حقوق المرأة".

وكتبت بسمة بوسيل في منشور آخر قائلةً: "بقينا في زمن الشماتة والتنمّر والحكم على ناس فيها اللي مكفيها من ابتلاء فضيلة... وإنك تدعي لحد في مصيبة بإن ربنا يعون عليه وينزل عليه الرحمة بالشكل اللي طبعاً ربنا شايفة عادل، جريمة".