محمد رياض يردّ على منتقدي مشاركة إبنه في فيلمه الجديد

القاهرة - "لها" 04 مارس 2023

رد الفنان محمد رياض على الانتقادات التي وجهت له بعد اختياره بطلًا في أول أعمال نجله عمر السينمائية بعنوان "حجر إيجابي"، حيث أكد أن نجله خضع لعدد من ورش التأليف من ضمنها ورشة مع المؤلف أحمد مراد، بجانب استشارة خاله السيناريست عمرو محمود ياسين، مؤكدًا أنه لم يتدخل مطلقًا في دخول نجله الوسط الفني.

وقال رياض في تصريحات صحافية، إنه من طلب من نجله المشاركة في فيلم حجر إيجابي، موضحًا: "الفيلم هو تجربة أولى بالنسبة لهم، والفيلم ده لما قرأته عجبني وأنا اللي طلبت أشتغل معاهم في الفيلم ومكنش ترشيح من المخرج ولا ابني عمر مؤلف العمل، والفيلم كله مجموعة جديدة وعندهم روح العزيمة والحماس وفكرهم مختلف، وحبيت أخوض التجربة دي".

وتابع: "أنا شايف أن عمر كويس جدًا في التمثيل والتأليف، هو واخد موضوع التمثيل بجدية شديدة، وهو بيدرس في معهد التمثيل وخد ورش في التأليف مع أحمد مراد، وكمان اتعلم من خاله عمرو محمود ياسين من أكبر الكُتاب في مصر".

وأكد رياض، أنه لم يرشح نجله عمر لأي عمل فني، قائلًا: "أنا شايل إيدي خالص وحابب إن عمر هو اللي يجتهد ويقدم نفسه، ومش شايف أن في مشكلة لو حد رشح ابنه أو بنته لعمل فني، لأن الشغلانة مفيش فيها فرض على المشاهد، يا إما يتقبله يا يرفضه ومش هيكمل، والموهبة والشغل والقبول اللي بيحدده الجمهور، وهو العامل الرئيسي في الحكاية".

وأضاف: طبيعي إن عمر ابني يكون في الوسط لأنه من عائلة فنية أباً عن جد، وغصب عنه حب الفن زيه زي محمود ياسين جونيور وأبناء الفنانين، وبيئة العائلة الفنية بتأثر، واللي بيكتب شهادة ده الجمهور".