كاتبة شابة تتهم صناع مسلسل دنيا سمير غانم بسرقة فكرتها والمخرج يردّ

القاهرة - "لها" 18 مارس 2023

اتهمت الكاتبة الشابة روان أبو خشم، صناع مسلسل "جت سليمة"، الذي تعود به الفنانة دنيا سمير غانم للدراما بعد غياب ثلاث سنوات، بسرقة فكرتها، مؤكدة أنها تقدمت بدعوى قضائية ضد صناع العمل.

وأكدت روان، صاحبة رواية "فاكيت أفريب"، أن فكرة مسلسل "جت سليمة" بطولة دنيا سمير غانم مأخوذة من روايتها، إذ قالت: "القصة باختصار إن في بنت هتنتقل عن طريق كتاب لعصر تاني وده هيبقى عن طريق إنها هتقرأ كلام في كتاب وأول ما تقرأه هتظهر عصفورة سوداء وتتنقل لزمن تاني، وعندي في الرواية جملة مبني عليها الأحداث اسمها (النهاية ولكنها البداية) ولما شوفت البرومو بتاع المسلسل لقيت نفس الفكرة بتاعتي".

وأشارت إلى أن روايتها التي تحمل اسم "فاكيت أفريب" والمأخوذ منها فكرة مسلسل "جت سليمة"، تم طرحها في معرض الكتاب عام 2021، موضحة: الرواية بتاعتي نزلت في معرض الكتاب عام 2021 يعني قبل المسلسل بسنتين، وروايتي مسجلة ولها رقم إيداع ورقم ترقيم دولي وليا حقوق ملكية فكرية، وأنا رافعة قضية ومش هسيب حقي".

وكانت روان أبو خشم، قد نشرت فيديو عبر حسابها على موقع "فيسبوك"، تتهم فيه صناع المسلسل بسرقة فكرتها قائلة: "أنا روان أبو خشم صاحبة رواية فاكيت أفريب، أنا روايتي أتسرقت وأتعملت مسلسل في رمضان 2023، ومش العادي أن الأفكار تتسرق مش العادي أن المجهود يتسرق ومش عادي أن طموحاتنا تدفن".

وتابعت: "أنا بناشد النائب العام بالفيديو ده، أنا عايزة حقي، إزاي أجيب حقي عشان حتى أظهر قدام نفسي مش ضعيفة، على الأقل أكون جبت ربع التعب اللي تعبته، أنا تعبت فيها كتير جدًا وفي الآخر تتسرق، أنا عايزة حقي، وهنزل اسكرينات تثبت إن ده حقي وأنا متأكدة إني على حق".

وفي التعليق الأول على هذا الاتهام قال إسلام خيري مخرج المسلسل إن صيغة المسلسل تختلف تمامًا عن رواية فاكيت أفريب، موضحًا: "والله لو حد له حق ياخده، أنا شخصيًا أول مرة في حياتي أعرف أن في رواية بتقول الكلام ده".

وعن تشابه فكرة مسلسل "جت سليمة" مع فكرة رواية "فاكيت أفريب"، والتي تدور حول تغيير الزمن بواسطة قراءة كتاب، علق إسلام خيري: "الكلام الي بيتقال ده كلام مرسل خالص، يعني فكرة أن حد يتنقل من زمن إلى زمن آخر عبر وسيط زي كتاب أو قراءة أو أي شيء معين أو حتى تعويذة معينة وبيقترن بظاهرة طبيعية في نفس اللحظة مثل البرق أو الرعد دي كلها أفكار موجودة من زمان وتم عرضها في أكثر من عمل، ولكن ما هو المحتوى الداخلي للعمل".

وعن تشابه جملة "في النهاية والبداية" والتي أشارت روان أبو خشم التي أتهمت صناع المسلسل بسرقة فكرة الرواية علق إسلام قائلاً: "الجملة اللي بتقول النهاية والبداية دي صيغة مختلفة تمامًا، وأظن أنها هتطلع بشكل أحسن، بس أنا شايف أن مفيش تشابه وممكن دي تبقى شهادة مجروحة مني بس الحكم لما المسلسل يتشاف والرواية تتشاف وحد محايد يقول إن في اقتباس ولا لأ"