بالصور - ياسمين غيث تكشف تطورات حالتها الصحية بعد استئصال الورم

القاهرة – "لها" 20 مارس 2023

كشفت الفنانة ياسمين غيث عن تفاصيل آخر عملية جراحية خضعت لها لاستئصال ورم في الصدر، تم الكشف عنه بعد فترة من إعلانها تعافيها من مرض السرطان.

ونشرت ياسمين صوراً عدة عبر صفحتها الرسمية في موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، وعلّقت عليها قائلةً: "ألم لا يحتمل... في عضمي، في ضلوعي، في أعصابي، والعملية مكانها صعب والفتح في عضم الصدر ألمه مش طبيعي، بس أي إنسان عادي بيحس بالألم ده بطريقة معينة لكن أنا إيه اللي بيحصل معايا؟".


وأضافت: "بعد العملية، فهمت إن الفتح في نص القفص الصدري والقطع في العضلة والعضم والأعصاب، بيأثر على الذراعين، لأن معظم قوة حركتهم بتكون من عضلة الصدر، وفضلت حوالي أسبوعين مش عارفة أستخدم إدي الاتنين خالص، شوية بشوية مع العلاج الطبيعي بقيت عارفة استخدم الشمال في حاجات بسيطة واليمين برده لأ والألم في ضلوعي ودراعي وكتفي ورقبتي اليمين غير محتمل".

واختتمت ياسمين بالقول: "الدكاترة قالولي للأسف نصك اليمين بدراعك اليمين هيكون متأثر أكتر بسبب عملية الـbreast cancer القديمة اللي أصلاً سايبة أثر على ذراعك فمعلش مافيش حل غير إنك تستحملي وتاخدي مسكنات للألم وعلاج طبيعي لغاية ما يرجعلك الـ range of motion والإحساس تاني بنسبة كبيرة... الحمد لله على كل حاجة، بس قلت أحكيلكم كدة وده ملخص لتفاصيل كتييييير قوي صدقوني منها إني بيغمى عليا من الوجع وغيره".

يُذكر أن الفنانة ياسمين غيث خضعت منذ قرابة الشهر ونصف الشهر لجراحة لإزالة ورم في منطقة الصدر.