داليا مصطفى: هذه طقوسي في رمضان ونصيحتي لكل سيدة خانها زوجها

القاهرة – "لها" 07 أبريل 2023

كشفت الفنانة داليا مصطفى عن طقوسها في شهر رمضان، مؤكدةً أنها لا تتابع أعمالاً فنية خلال شهر الصوم للاستفادة من فضائله وثوابه.

وقالت داليا في تصريحات صحافية إن على الإنسان في رمضان أن يعبد الله ويؤدي فروض الصلاة، لأنه شهر عبادة.

وأضافت: "الناس بتقعد تقرأ فيه قرآن، وربنا يخلي الناس اللي بتتفرج على مسلسلات، ولكن في نسبة بيتفرجوا على عمل أو اتنين، ولازم الناس تبقى مركزة إن ده شهر عبادة... الناس بتابع أعمال ولكن في الحدود اتفرج على مسلسلين مثلاً".

وعن كواليس تحضيراتها لشخصية "عاليا"، التي تجسدها ضمن أحداث مسلسل "علاقة مشروعة" من بطولة الفنان ياسر جلال، قالت داليا إن هناك العديد من حالات الطلاق التي ليس لها مبرر.

وأضافت أنها سعيدة بتجسيد هذه الشخصية، لأنها تحكي عن المرأة التي تتحمّل العديد من المسؤوليات تجاه أسرتها وزوجها، وفي نهاية المطاف تقابَل بالخيانة.

وقالت داليا مصطفى عن الشخصية: "دور "عاليا" في مسلسل "علاقة مشروعة" مميز، بيحكي عن الست لما بتكون شيلة بيتها وبتعمل كل اللي عليها، وفي الآخر تيجي واحدة في لحظة تاخد زوجها منها في نزوة حقيرة. ده بيحصل كتير في المجتمع الأيام دي ونسبة الطلاق زادت، وحاجة غريبة بتحصل في مجتمعنا مش لاقية ليها مبرر بصراحة، وده اللي بنقوله من خلال "علاقة مشروعة"، مفيش أي مبرر لأي حاجة. ست زي "عاليا" بجمالها واهتمامها ببيتها وأولادها وبزوجها تحديداً ست كاملة وفي الآخر اتخانت".

وفي ختام حديثها، أسدت داليا مصطفى نصيحة الى السيدات اللواتي تعرّضن للخيانة من أزواجهن قائلةً: "يا ستات يا حبايب قلبي مضيقوش نفسكم ووارد إن ده يحصل".