كندة علوش تتحدث بصراحة عن تأثير الأمومة في حياتها وشخصيتها

القاهرة - "لها" 18 أبريل 2023
تحدثت الفنانة كندة علوش خلال استضافتها في برنامج "طريق تالت" الإذاعي عن العديد من المحطات في حياتها الشخصية، قائلة: "مصر أهم نقطة تحول في حياتي ومكنتش مخططة لها... كنت بنزل زيارات لخالتي وبقت عالمي بالكامل وبعتبرها نعمة وإني مخلوقة ليا بلدين ومش بتعامل كسورية لا أنا مصرية بين المصريين".

وكشفت عن التحول في شخصيتها بعد إنجاب طفليها، بالقول: "عندي شخصية ما قبل ولادي وشخصية بعدهم بحب أعمل كل حاجتهم بنفسي وعلّموني الصبر والحنية ورجعت أشوف الدنيا بعيونهم".

وعن علاقتها بالسوشيال ميديا، قالت علوش: "اخترت إن السوشيال ميديا متدمرش حياتي أو تقودها. هي منبر للتوعية وتوصيل رسالة خير أو أبقى صوت لغيري.. وبحب أبعد عن استفزاز الناس هما حياتهم صعبة ودوري أطبطب عليهم مش أتعالى بتفاصيل حياتي".

وذكرت النجمة السورية سبب علاقتها القوية بالفن وحبّها له منذ الصغر وأن الفضل في ذلك يرجع الى والدها، قائلةً: "مسيرتي اتغيرت مش بسبب أشخاص لا بسبب بيئة عشت فيها.. والدي كان طبيب أسنان وله أصدقاء من مجالات الفن والأدب وكان هدفي أشتغل في حاجة لها علاقة بيهم مش شرط التمثيل".

وعن علاقتها بأسرتها، قالت: "تربية أهلي مكانتش نصائح لكن طريقة تربية كاملة من ثقة وثقافة وإني محكمش على الناس وأحترم حريتهم ومعارضة بابا ليا كانت وقت اختياري المجال الأدبي من غير ما يعرف".

وعن فلسفتها في الحياة، أوضحت كندة علوش: "العلامات بتبسط بيها بس مبتغيرش قراراتي، بتأثر أكتر بأحلامي وبتفاءل بسماع آيات قرآنية بحس ربنا سامعني بحب المطر والأرقام".

واستطردت بالقول: "الإشارات والناس اللي بتيجي في طريقنا حلوة وساعات بتغير الحياة بس بشوف إن اللي بيرسم طريقنا أكثر هو الحاجات العملية زي الاجتهاد والتركيز وقد إيه بتعمل خير في حياتك".