بالفيديو - زينة تتغزل بجمالها: "أنا كده قمر"

القاهرة – "لها" 24 أبريل 2023

حلّت الفنانة زينة ضيفةً على برنامج "مساء dmc" الذي تقدّمه الإعلامية إيمان الحصري على قناة dmc، حيث أكدت أنها تشعر بالثقة في نفسها، إذ ترى نفسها الأجمل حتى بالمقارنة مع الفتيات الجميلات اللواتي تراهنّ خلال سفرها خارج مصر.

وقالت زينة: "أنا بحاول أكون نفسي، بشوف بنات حلوة أوي بره، لكن ببقى مقتنعة من جوايا إني أحلى، رغم إنهم بالفعل أحلى مني بكتير". وأضافت: "الحمد راضية بشكلي وعاجبني، وساعات أقول عملت مناخيري هكون أحلى، وبعدها أرجع وأقول لأ، أنا كده قمر".


وأكدت زينة أنها ترفض قصّ شعرها، قائلةً: "كانوا زمان بيقولوا عليا زينة وحشة ووشّها معضّم، ودلوقتي بقى يسافروا يعملوا زي وشّي، وشّي بقى موضة".

وأشارت إلى أنها كانت تصرف كل أموالها على شراء الملابس التي تواكب الموضة، لكنها تغيّرت بعدما أصبحت أمًاً وتتحمّل المسؤولية.

وردّت زينة على سؤال مقدّمة البرنامج عن تعليقها على ما قاله المخرج يوسف شاهين عنها "صوفيا لورين العرب"، ردّت قائلة: "أنت اللي صوفيا لورين العرب يا إيمان، ودي شهادة كبيرة منك، لما بسافر بره بشوف بنات حلوة أوي، ولكن عندي رضا داخلي عن شكلي".

وعن انعزالها خلال مراحل تصوير مسلسل "جعفر العمدة" الذي عُرض في موسم دراما رمضان الفائت، قالت زينة: "اللي بيطلع على الشاشة غير اللي موجود، أنا كنت منعزلة لأني بحب أركز ومش بحب أضيع طاقتي في الكلام أو أي حاجة غير الشغل، كنت بروح أصوّر المشهد وأرجع الأوضة تاني". وأضافت: "أول مشهد صورته كان رحلة (عايدة) و(جعفر) في لبنان وآخر مشهد صورته هو مشهد تقديمتي في المسلسل لما بطلب من (جعفر) 40 مليون جنيه، إحنا ماشيين بالعكس لو سبت نفسي للهزار مش هنطلع حاجة... ولازم أحافظ على مود الشخصية وكان لازم أنعزل".